خواص ممکن است با استفاده از موقعیت خود به جامعه ظلم کنند
ساعت ۱:٠۸ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٥/٢٢  کلمات کلیدی:

خبرگزاری فارس: استاد حوزه و دانشگاه گفت:خواص جامعه می‌توانند با استفاده از موقعیت خود جامعه را فریب داده و به جامعه ظلم کنند اما اگر فردی در مقابل آنها بایستند می‌تواند این ظلم را برطرف کند که در این مسئله اولین وظیفه برعهده کسانی است که استعداد نخبگی دارند


به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه صبح امروز پنج‌شنبه در دهمین نشست سالانه اعضای اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور که با عنوان «حماسه 22 خرداد، غلبه جمهوری عدالت در دیکتاتوری فساد» در دانشگاه بهشتی تهران برگزار می‌شود، به بررسی نقش و جایگاه خواص در انتخابات ریاست جمهوری اخیر پرداخت و اظهار داشت: در هر جامعه‌ای خواص و عوام وجود دارند که نقش خواص تاثیرگذاری در جامعه است اما عوام نیز می‌توانند بر خواص مؤثر باشند، هرچند که گاهی از آنها تاثیر می‌گیرند.

* شرایط جامعه زمینه سؤاستفاده از نخبگی را فراهم می‌کند

وی با بیان اینکه جامعه‌ای وجود ندارد که در آن خواص تاثیرگذار نباشند، ادامه داد: خواص بر اساس نقش تسخیری خود و با وجود توانایی‌های متفاوت خود می‌توانند نقش نخبگی را بدست آورده و بر اساس آن به ایفای نقش بپردازند،‌ یعنی به طور طبیعی در هر جمعی برخی افراد بعنوان راهنما انتخاب می‌شوند و این انتخاب گاهی بر اساس توانایی افراد است و این توانایی در اداره جامعه را با عنوان سیاست می‌شناسیم.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه فرصت‌ها و توانایی‌های افراد در جامعه متفاوت است، خاطرنشان کرد: گاهی افراد در اساس موقعیت خاصی که در جامعه دارند، بعنوان راهنما انتخاب می‌شوند که با توجه به شخصیت خود می‌توانند به سوءاستفاده و یا استفاده درست از این فرصت بپردازد.
پناهیان با تاکید بر اینکه جامعه‌ای که لایق نباشد، راهنمای خوبی پیدا نمی‌کند، خاطرنشان کرد: هر جامعه‌ای که وضعیت مناسبی داشته باشد بر اساس همان وضعیت خوب راهنمای خوبی پیدا می‌کند و اگر راهنمای بدی در این جامعه انتخاب شود یقینا راهنماهای خوب در مقابل آن می‌ایستند مانند اتفاقی که در انقلاب اسلامی ایران رخ داد.
وی با بیان اینکه همواره تناسبی بین نخبگان و عموم جامعه وجود دارد که باید آنرا به‌روز رسانی کرد، اظهار داشت: ممکن است برخی نخبگان بخواهند بدی‌ها را نمایندگی کنند و برخی نیز نماینده خوبی‌ها باشند، اما جامعه و عموم مردم هر گونه که باشند رهبر و راهنمای متناسب با آنها برای جامعه پیدا خواهد شد.

* برخی نخبگان شرایط و شایستگی نخبگی را ندارند

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: خواص جامعه می‌توانند با استفاده از موقعیت خود جامعه را فریب داده و به جامعه ظلم کنند اما اگر فردی در مقابل آنها بایستند می‌تواند این ظلم را برطرف کند که در این مسئله اولین وظیفه برعهده کسانی است که استعداد نخبگی دارند، البته برخی نخبگان تنها فرصت نخبگی را بدست می‌آورند یعنی شایستگی لازم برای نخبه بودن در جامعه را ندارند به این معنی که مثلا پسر بنده در مدرسه به واسطه اینکه پسر من است این فرصت را بدست می‌آورد درحالیکه شایستگی لازم با برای این کار ندارد، ثروت و پول نیز چنین موقعیتی را بدست می‌آورد که می‌توان از آن برای خدمت استفاده کرد و یا می‌توان با استفاده از این قدرت به توطئه پرداخت.
پناهیان با تاکید بر اینکه نخبگان در برابر عموم مردم مصونیت خاصی ندارند، ادامه داد: عموم مردم می‌توانند موجب رشد و یا تغییر نخبگان در جامعه باشند که این اتفاق هیچ ارتباطی به نوع حکومت جامعه ندارد.
وی ادامه داد: بنده به عنوان یکی از عموم جامعه نمی‌توانم بپذیرم که خطایی از سوی نخبگان صورت بگیرد و مردم در مقابل آن سکوت کنند.
پناهیان ادامه داد: برخی در سال‌های گذشته می‌خواستند فضای جامعه را چپ و راست کنند که نتیجه آن این می‌شود که دیگر حسن طرف مقابل و ضعف خود را نمی‌بینند و در نهایت سقوط در این جوامع بسیار وحشتناک خواهد بود.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه چپ و راست در جامعه ما حسن‌ها و ضعف‌های زیادی دارند، یادآور شد: نباید اجازه داد که عده‌ای از نخبگان نابخرد جامعه را به سمت خاصی برای اهداف سیاسی خود پیش ببرند چون جامعه همواره دچار تنش می‌شود، از سوی دیگر با تغییر عناوین نمی‌توان مشکل چپ و راست را حل کرد و اصولگرا و اصلاح‌طلب که در این راستا ایجاد شده‌اند نیز نمی‌توانند مشکلات موجود چپ و راست را برطرف کنند.

* مهمترین نقش ولایت نظارت بر گردش صحیح قدرت در میان نخبگان است

وی با تاکید بر اینکه نخبگان جامعه از هر گروهی که باشند در معرض آسیب هستند، افزود: در جامعه ولایی ما نخبگان و خواص نقش‌های زیادی دارند اما سئوال اساسی این است که ولایت در جامعه‌ای با حضور این خواص و همچنین عموم مردم چه نقشی دارد؟
این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه یادآور شد: مهمترین نقش ولایت در جامعه ولایی نظارت بر گردش صحیح قدرت بین نخبگان و تسهیل روند آن است که با این تعریف این سئوال پیش می‌آید که چنین نقشی را در جوامع دموکراتیک غربی چه کسی برعهده دارد؟
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اگر نظارت در گردش نخبگان وجود نداشته باشد آسیب‌های فراوانی پیش می‌آید، تصریح کرد: در انتخابات دوم خرداد 76 برخی مطرح می‌کردند که همه چیز قرار است تغییر کند اما بعد از انتخابات هیئت دولت همچنان در اختیار کارگزاران بود درحالی که پیش از انتخابات نیز کارگزاران هیئت دولت را در اختیار داشتند.
پناهیان ادامه داد: اگر نظارت وجود نداشته باشد نخبگان در بین خود زد و بند می‌کنند و جالب است که برخی حرف‌های 200 سال پیش را مطرح می‌کنند که مردم خودشان نظارت می‌کنند اما غافلند که نخبگان می‌توانند نظارت مردم را تغییر دهند، برخی نیز می‌گویند احزاب و رسانه‌ها نقش نظارتی را برعهده می‌گیرند درحالی که احزاب و رسانه‌ها نیز در دست همین خواص هستند اما ولی جامعه می‌تواند این نظارت را به درستی انجام دهد.
پناهیان در ادامه با بیان اینکه مشکل برخی خواص با ولایت در همین نظارت است خاطرنشان کرد: در صورت نظارت ولی دیگر نخبگان نمی‌توانند عوام‌فریبی کنند چون ولی جامعه از جایگاه ولایت مواردی را می‌بیند که مردم نمی‌توانند ببینند و به همین دلیل برخی نخبگان با ولی جامعه مخالفت می‌کنند و می‌گویند که ولایت به کسانی که بساط ما را به هم می‌زنند فرصت فعالیت می‌دهد.
وی با بیان اینکه انتقاد دشمنانه نخبگان با نظارت ولی به این دلیل است که ولایت اجازه نمی‌دهد نخبگان ولایت مطلقه‌ای را برای خود ایجاد کنند که بواسطه آن مردم را خفه کند، اظهار داشت: انتقاد دوستانه این افراد نیز این است که می‌گویند ولی فقیه از بالا همه مشکلات را حل کند یعنی ولی جامعه در نقش قوه مجریه، قضائیه و مقننه ایفای نقش کند. درحالی که ولایت به این معنا است که جامعه با مردم و نخبگان آن اداره شود.

* فرصت امام به بنی‌صدر را در هیچ جامعه‌ای نمی‌توان یافت

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه فرصتی که امام خمینی به بنی‌صدر و برخی افراد دیگر داده‌اند در هیچ جامعه دیگری داده نمی‌شود یادآور شد: برخی داوری ولایت را در جامعه نمی‌پذیرند به این شکل که از داور مسابقه می‌خواهند خود گل بزند درحالی که ولی جامعه قدرت نظارت از بالا داشته و برای کنترل رفتارها مردم را آزاد می‌گذارد. امام خمینی و مقام معظم رهبری آزادی‌های زیادی را برای نخبگان در جامعه قائل هستند اما به مردم نیز حق انتخاب می‌دهند.
پناهیان با اشاره به اینکه برخی اجازه نمی‌دهند کارکرد اصلی ولایت برای جامعه بشری روشن شود افزود: خباثتی که احزاب در پیاده کردن دموکراسی در جهان اعمال می‌کند بدتر از دیکتاتوری برخی از حاکمان است. اما ولی جامعه به نخبگان فرصت‌های زیادی می‌دهد هرچند که برخی از این نخبگان ضعیف باشند.
پناهیان با تاکید بر اینکه ولایت به معنی نظارت در گردش صحیح قدرت در جامعه است گفت: ولایت می‌تواند رابطه بین مردم و نخبگان را شفاف کند و بسیاری از تنش‌ها را جبران کند. و هرچه فتنه‌‌ها بیشتر شود کارکرد ولایت در جهان روشن‌تر می‌شود و این به نفع ما است که رسانه‌های غربی فتنه‌های بعد از انقلاب را علنی کردند چون اکنون همه به دنبال فردی می‌گردند که این فتنه‌ها را آرام کرد و این چنین نقش ولایت آشکار می‌شود.
وی با تاکید به اینکه نخبگان بیش از مردم از ولایت و نظارت آن می‌ترسند خاطرنشان کرد: مردم که نمی‌دانستند فردی مثل مشایی شایستگی آن پست را دارد یا نه اما زمانی که مقام معظم رهبری در مقابل آن ایستادند مردم نیز آگاه شدند که انتقادهایی به مشایی وارد است.
پناهیان در ادامه به ویژگی‌های خواص در جوامع ولایی اشاره کرد و گفت: خواص ولایت‌گریزترین افراد جامعه هستند که در آیاتی از سوره مؤمنون نیز به آن اشاره شده است. خواص برای رفع این اتهام باید شجاعت و ارادت خود را به ولی جامعه نشان دهند. درحالی که برخی از این خواص گمان می‌کنند که ولایت‌مداری یک عنوان ارتجاعی است و خجالت می‌کشند که ولایت‌مدار بودن خود را اعلام کنند.

* ولایت فقیه ضمانت استقلال جامعه است

وی با تاکید بر اینکه ضامن استقلال جامعه ولایت است تصریح کرد: کارکرد دیگر نخبگان در جامعه ولایی تحمیل‌گری به ولایت است که این مورد از صدر اسلام تاکنون همواره کمتر شده است. یعنی برخی سعی می‌کردند نظرات خود را به ولی جامعه بقبولانند و بعد آنرا نظر ولی جامعه بنامند.
این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه اظهار داشت:‌ حضرت امیرالمؤمنین به ابن عباس می‌فرماید که تو می‌توانی به من مشاوره بنمایی اما اگر من حرفت را قبول نکردم تو باید از نظر من اطاعت کنی و این روش مقابله با جریان تحمیل‌گری به ولایت است.
پناهیان در ادامه به شرایط ایجاد تحمیل‌گری به ولایت اشاره کرد و گفت: اگر عموم مردم در جهالت بسر برند و درایت برای جلوگیری از تحمیل‌گری را نداشته باشند این اتفاق در جامعه رخ می‌دهد و شرط دوم آن است که در بین نخبگان افرادی برای مقابله با گروه تحمیل‌گر وجود نداشته باشد.
پناهیان با بیان اینکه در جنگ با معاویه برخی حکمیت را به حضرت علی تحمیل کردند خاطرنشان کرد: اولین معنای تحمیل‌گری انکار ولایت است با این زمینه باید بررسی کنیم که بعد از انتخابات چه کسانی حکمیت را مطرح کردند.
وی تحمیل‌گری را دارای درجات مختلفی دانست و گفت: در برخی مواقع تحمیل‌گری با مشورت انجام می‌شود و ممکن است ولی مشورت افراد را بپذیرد اگر در جامعه‌ای ولایت مظلوم باشد حتی اگر ولی امیرالمؤمنین باشد تحمیل‌گری انجام خواهد شد.

* برخی نخبگان به دلیل حب مقام دربرابر ولایت ایستادند

وی در ادامه به نقش نخبگان در انتخابات ریاست جمهوری دهم اشاره کرد و گفت: منافع برخی از نخبگان اقتضاء می‌کرد که رفتار غیر ولایی انجام دهند. برخی نیز به دلیل حب مقام که پست‌تر از پول‌پرستی و غارت بیت‌المال است در مقابل ولایت ایستادند و گروهی دیگر از خواص نیز دچار آفت تعارف و رودربایستی حزبی و گروهی شدند.
این استاد حوزه و دانشگاه دیدگاه‌های غلط سیاسی را ناشی از برخی ویژگی‌های شخصیتی مانند عدم شجاعت خواند و تصریح کرد: یکی از مشکلات نخبگان این است که به کفار گرایش پیدا می‌کنند و در توجیه این کار خود مدعی می‌شوند که ممکن است از سوی آنها به ما آسیبی وارد شود پس باید آنها را راضی نگه داریم.
پناهیان ادامه داد: باید بررسی کنیم که مشی افراد در سال‌های گذشته در مقابل دشمنان چگونه بوده است و ببینیم که کدام یک از سیاسیون جامعه می‌خواستند امام را راضی به تسلیم و همکاری در مقابل آمریکا کنند.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در سال‌های گذشته برخی موارد به امام خمینی و مقام معظم رهبری تحمیل شد خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری اخیرا تاکید کرده‌اند که دیگر اجازه نمی‌دهم این تحمیل‌ها ایجاد شود، در این انتخابات برخی می‌خواستند تحمیلگری به ولایت را دنبال کنند. برخی نیز از این تحمیلگران حمایت کردند اما مقام ولایت در مقابل این تحمیلگری ایستادند که نه تنها حاصل شجاعت ایشان بود که علامت هشیاری نخبگان خوب و عموم مردم نیز بود، در انتخابات برخی در مابل تحمیلگران سکوت کردند و برخی نیز هزینه‌ها را افزایش دادند اما عده کمی در مقابل این جریان تحمیلگری ایستادند.

* مدعیان باید افشا شوند

پناهیان در ادامه این جلسه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بهتر نیست خواص مردود شده در انتخابات اخیر را حفظ کرده و مانع از پیوستن آنها به جبهه دشمن شویم گفت: تحمل این جریان در 30 سال گذشته کافی است. 27 سال پیش شهید دیالمه مطالبی را گفته بود که بسیار جالب است. این شهید بزرگوار به افشاگری در مقابل بنی‌صدر شهرت داشت اما بعد از بنی‌صدر نام کسی را برد که امروز می‌خواست عزت 27 ساله انقلاب را یکشبه از بین ببرد.
وی افزود: کسانی که بر افشا شدن اقدامات خود اصرار دارند را باید افشا کرد اما در این کار باید با آرامش پیش رفت. ولی زمانی که بخواهند همه چیز را از بین ببرند دیگر جای تحمل وجود ندارد و شجاعت خود بیشترین آرامش را بوجود می‌آورد.
این استاد حوزه و دانشگاه در پایان با اشاره به برخورد حضرت امام خمینی با منتظری خاطرنشان کرد: ایشان یکروزه دستور دادند که عکس منتظری را از ادارات دولتی پائین بکشند و حتی زمانی که اعلام کردند که از اول نسبت به بنی‌صدر رضایت نداشتند عده‌ای در مقابل آن مماشات کرده و منافق شدند. باید بدانیم که چه کسانی جام زهر را بدست امام دادند و این مسئله می‌تواند بسیاری از سئوالات را پاسخ دهد.
انتهای پیام/ک