کشاورز: احیای مراکز تربیت‌معلم اولویت کاری من است
ساعت ۱٢:٢٥ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٦/٩  کلمات کلیدی:

خبرگزاری فارس: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، احیای مراکز تربیت معلم و تقویت آموزش‌های ضمن خدمت را به عنوان اولویت‌های کاری خود مطرح کرد.


به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، سوسن کشاورز وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش صبح امروز در تشریح برنامه‌های خود در جلسه رأی اعتماد مجلس با تشکر از اعتماد رئیس‌جمهور در معرفی وی به عنوان کاندیدای برعهده گرفتن تصدی وزارت آموزش و پرورش چکیده‌ای از سوابق خود را تشریح کرد و گفت: بنده در خانواده‌ای متدین و ارزشی متولد شدم و از همان ابتدا در کنار خانواده در کلیه مراسم عبادی حضور فعال داشته و مقید به فرایض دینی بوده‌ام.
وی افزود: قبل از انقلاب در تمامی تظاهرات و راهپیمایی‌های که علیه رژیم شاهنشاهی برگزار می‌شد به همراه خانواده حضور داشته‌ام و پس از انقلاب نیز در کلیه راهپیمایی‌ها حضور داشته و در پشتیبانی از رزمندگان جنگ تحمیلی تلاش‌های درخوری داشته‌ام.
کشاورز تصریح کرد: بنده پایه‌گذار انجمن اسلامی در دبیرستان و در دانشکده، پایه‌گذار جهاد سازندگی خواهران، بسیج سپاه پاسداران خواهران و کانون فرهنگی تربیتی خواهران بوده‌ام.
وی ادامه داد: بنده لیسانس علوم اقتصادی از دانشگاه شهید بهشتی و فارغ‌التحصیل رشته تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش از دانشگاه تربیت مدرس و فارغ‌التحصیل رشته فلسفه تربیت از دانشگاه تربیت معلم هستم و همچنین عضو هیات‌علمی این دانشگاه می‌باشم.
کشاورز تصریح کرد: با توجه به مرتبط بودن رشته تحصیلی بنده با حوزه کاری وزارت آموزش و پرورش، حدود 20 سال است که در نشست‌ها، کنفرانس‌ها و کمیسیون‌های تخصصی حوزه‌های ذیربط وزارت آموزش و پرورش حضور داشته‌ام و مقالات و پروژه‌های تحقیقاتی متعددی را اجرا کرده‌ام؛ بنده توفیق این را داشته‌ام که پایه‌گذار دبیر‌خانه تعلیم و تربیت در شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده‌ام که در آنجا نیز ما تلاش داشتیم که پیرامون مساله‌ها و موضوعات وزارت آموزش و پرورش نگاه‌های کارشناسی را داشته باشیم تا در قالب مصوبه جهت طرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیری شود.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه به اذعان اکثر متخصصان نظام تعلیم و تربیت و کارشناسان خبره نظام تعلیم و تربیت، بحث نبود فلسفه تربیت که مبنا و معیار برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاریها قرار گیرد، به طور جدی موردنظر بود و مقام معظم رهبری نیز در بسیاری از سخنانشان تاکید بر این داشته‌اند که آنچه آموزش و پرورش ما از آن رنج می‌برد، نبود فلسفه تربیت است تا اینکه خط‌کش قرار گیرد و برنامه‌ریزی‌ها براساس آن صورت گیرد، بنابر ‌این براساس تکلیفی که احساس کردیم، در راستای تحقق مطالبه مقام معظم رهبری توفیق این را داشته‌ام که جزو کارگروه اصلی تدوین اسناد تحولی نظام آموزش و پرورش باشم.
کشاورز تصریح کرد: ما تاکنون موفق شدیم که چهار سند اصلی فلسفه تربیت، فلسفه تربیت رسمی عمومی، سند اجرایی برنامه‌ و سند تحول راهبردی را تولید کنیم و قطعا برای اینکه این اسناد تحولی عملیاتی شود و رهگشایی مشکلات آموزش و پرورش شود، ما به دلیل اینکه در متن این اسناد بوده‌ایم و علم به موضوعات داریم و با توجه به نگاه آسیب‌شناسانه در حوزه آموزش وپرورش این اسناد را تولید کرده‌ایم، بیش از دیگران می‌توانیم در راستای تحقق مطالبات مقام معظم رهبری گام برداریم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه سخنان خود با اشاره به آشنایی خود به حوزه کاری آموزش و پرورش اظهار داشت: حضور بنده در عرصه‌های مختلف آموزش و پرورش که پیش از این به آن اشاره کردم باعث شد که اندوخته‌های ارزشمندی در حوزه مسائل و مشکلات آموزش و پرورش داشته باشم؛ همچنین خداوند توفیق این را فراهم فرمود که حدود 14 ماه مسئولیت معاون وزیر و رئیس سازمان استثنایی کشور را که جزء مشکل‌دار‌ترین سازمان‌ها می‌باشد، به خوبی مدیریت کردم و با توجه به اینکه مبنای ما در مدیریت این سازمان، برنامه توسعه چهارم بود خوشبخت هستم که امروز اعلام کنم عملکرد بنده در این سازمان نشانگر این است که ما خیلی بیش از برنامه پیش‌بینی شده حرکت کرده‌ایم.
وی با اشاره به برخی محورهای مطرح شده و سخنان مخالفان خود در مجلس گفت: یکی از اولویت‌های کاری بنده در صورتی که شما نمایندگان منتخب به بنده اعتماد کنید، بحث عملیاتی کردن مباحث تحولی در نظام آموزش و پرورش است؛ بنده با کارهایی که برای این هدف در نظر گرفته‌ام، یک پیگیری جهت تایید و تصویب این اسناد تحولی می‌باشد، دوم، تشکیل اتاق‌‌های فکر که با ترکیبی از پتانسیل‌‌های موجود در نمایندگان محترم مجلس به خصوص کمیسیون آموزش و تحقیقات و فراکسیون فرهنگی و همچنین اساتید حوزوی و دانشگاهی، کارشناسان زبده بدنه آموزش و پرورش و مدیران مجرب خواهد بود . انشاء‌الله بتوانیم با مدیریت صحیح این اتاق‌های فکر، ذیل مساله‌های اصلی نظام آموزش و پرورش، مطالبه اصلی مقام معظم رهبری را محقق کنیم.
کشاورز افزود: همچنین بنده پیگیر خواهم بود که ذیل مساله‌های اصلی نظام آموزش و پرورش، متناظر با مباحثی که ما در اسناد تحولی مورد اشاره قرار داده‌ایم، پروژه‌های تحقیقاتی تدوین و پیگیری شود و ماه‌عسل پروژه‌های تحقیقاتی و ماه‌عسل دستاوردهای کارشناسی اتاق فکر انشاء‌الله زمینه و بستری را فراهم کنیم که بتوانیم دربلند‌مدت در راستای تحقق مباحث تحولی در نظام آموزش و پرورش گام‌های اساسی را برداریم.
وی با بیان اینکه یکی دیگر از بحث‌هایی که بنده در ذیل برنامه‌های خود مورد اشاره قرار داده‌ام، بحث جذب و توسعه و ارتقاء منزلت معلمان است، تصریح کرد: دوستان در نکاتشان اشاره کردند و من راهکارهایی که در زمینه جذب و تامین و توسعه منابع انسانی خواهم داشت را اینگونه بیان می‌کنم که از آنجایی که تحقق تربیت به عنوان یک تکلیف الهی بر دوش حکومت اسلامی است بنابر این تک تک آحاد جامعه وظیفه دارند در راستای عملیاتی نمودن جذب معلمان اقدام نمایند.
کشاورز ادامه داد: به نظر می‌آید که رکن اساسی برای تحقق اصل تربیت، معلمان توانمند و زبده می‌باشند و به همین خاطر یکی از نکاتی که بنده به آن بسیار تأکید دارم توجه به توانمندی‌های حرفه‌ای، علمی و اخلاقی معلمان است و به همین خاطر بنده بحث احیای مراکز تربیت معلم و تقویت آموزش‌های ضمن خدمت را به عنوان اولویت‌های کاری خودم مطرح کرده‌ام.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه سخنان خود گفت: در مورد بحث ارتقاء جایگاه معلمان و توجه به خواسته‌های معلمان زحمت‌کش بحث منزلت و معیشت مطرح است؛ در بخش منزلت بنده به این نکته توجه کرده‌ام آنچه که باعث شده معلمان ما منزلت لازم را در جامعه نداشته باشند این است که دور از بدنه آموزش و پرورش قرار دارند. و در حال حاضر بازیگران اصلی نظام تعلیم و تربیت نیستند اما بنده تاکید دارم که معلمان باید در مراحل سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، پشتیبانی، نظارت و اجرا مشارکت فعال داشته باشند و بنابر این بسیاری از مباحث منزلتی معلمان ما اختصاص به مسائل کمی و مادی ندارد و اگر معلمان ما احساس کنند که به نظر و دیدگاه‌ها و توانمندی‌های آن‌ها ارج گذاشته می‌شود، قطعا در ارتقاء منزلت آنها تاثیر‌گذار خواهد بود.
وی افزود: در خصوص بحث معیشت نیز دو راهکار را می‌تواند پیشنهاد داد اول راهکار کوتاه‌مدت و دوم راهکار بلند‌مدت؛ در راهکار کوتاه مدت با توجه به اینکه خوشبختانه در برنامه توسعه پنجم ما مباحثی را در راستای افزایش هزینه‌های غیر‌پرسنلی و افزایش اعتبارات هزینه‌‌ای داریم، به نظر می‌آید اگر موادی که در برنامه توسعه پنجم پیشنهاد شده است، عملیاتی شود می‌تواند بخشی از این مهم را پوشش دهد.
کشاورز ر خصوص بهره‌گیری از مجموعه آموزش و پرورش گفت: بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در آموزش و پرورش مانند صندوق فرهنگیان و یا دارایی‌های مازاد بر نیاز و یا مدیریت صحیح بر منابع همه ظرفیت‌هایی است که اگر به خوبی از آن استفاده شود، می‌تواند در راستای کمک به افزایش سطح معیشت فرهنگیان اثربخش باشد.
وی افزود: با توجه به اسناد تحولی ما اعلام کرده‌ایم که تحقق تربیت باید توسط سه رکن خانواده،حاکمیت و نهادهای مدنی و اجتماعی محقق شود که رکن خانواده نباید به صرف اینکه نیاز مالی است، به مدرسه مراجعه کند بلکه خانواده در مرحله سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی،‌ پشتیبانی، نظارت و اجرا حضور فعالی داشته باشد و اگر این گونه باشد خود خانواده دیگر احساس طلبکاری نخواهد داشت و با مدیران آموزش و پرروش برای حل مشکلات مادی و معنوی همراه خواهد شد.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به رکن دوم موثر در تحقق تربیت یعنی حاکمیت گفت: در حاکمیت تنها وزیر آموزش و پرورش متولی تربیت نیست و نمایندگان قوه قضائیه، مجریه و قوه مقننه باید نسبت به این تکلیف الهی یعنی تحقق تربیت اهتمام داشته باشد.
کشاورز به محور سوم یعنی تاثیر نهادهای مدنی و اجتماعی بر تربیت اشاره کرد و اظهار داشت: شوراها،‌ شهرداری‌ها، خیرین مدرسه‌ساز و تشکل‌های مدنی همه و همه جزء نهادهای مدنی واجتماعی هستند که می‌توانند به طور جدی وارد مباحث تعلیم وتربیت شوند و بار سنگین موجود در این حوزه در آموزش و پرورش را کاهش دهند.
وی در خصوص نکات مطرح شده توسط مخالفان و موافقان و بحث برجستگی‌های اخلاقی و دینی و علمی که جزء مطالبات مقام معظم رهبری است، گفت: ما در بحث اسناد تحولی اعلام کرده‌ایم که هدف از تربیت، تکریم و تعالی هویت است چرا که دانش‌آموزان باید آماده شوند تا به حیات طیبه دست پیدا کنند و برای اینکه چنین امری تحقق پیدا کند باید دانش‌آموزان در حوزه ساحت‌های تربیتی، توانمندی‌های لازم را کسب کنند که شامل تربیت‌های سیاسی و اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی، دینی و اخلاقی، اقتصادی و حرفه‌ای است.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در خصوص راهکارهای تحقق توانمندی‌های لازم برای حوزه ساحت‌های تربیتی گفت: اولین راهکار با بحث احیای معاونت‌های پرورشی کاملا تطبیق دارد و در قانون احیای معاونت‌های پرورشی در تبصره 6 ماده واحده بحث شده است که تحقق این امر منوط به تلفیق آموزش با پرورش است و ما نیز معتقدیم که اگر ما بتوانیم روش‌های یاددهی و یادگیری را اصلاح کنیم و روش آموزش همراه با تربیت را داشته باشیم، قطعا این مهم تحقق پیدا می‌کند.
کشاورز در ادامه اظهار داشت: از سوی دیگر ما باید متنازع با ساحت‌های تربیتی، توانمندی‌هایی که دانش‌آموزان باید داشته باشند و توانمندی‌های که معلمان باید داشته باشند را تعریف کنیم و بر اساس همین تعریف محتوای کتاب‌های درسی و فعالیت‌های داخل و خارج از مدرسه را بر اساس همین توانمندی‌ها تنظیم کنیم و از سوی دیگر در مراکز تربیت معلم،‌معرفت‌ها، بینش‌ها و قابلیت‌هایی که به معلمان داده می‌شود را در راستای همین معیارها در ساحت‌های تربیتی قرار دهیم.
وی افزود: قطعا به مرور زمان این توفیق را پیدا خواهیم کرد که این توانمندی‌ها را در دانش‌آموزان ایجاد کنیم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در خصوص تدوین نظام فعلی ارزشیابی گفت: نظام ارزشیابی کمی محور و حافظه محور در این خصوص مطرح است و ما معتقدیم اگر ارزشیابی ما به صورت ارزشیابی توصیفی انجام شود به طور قطع می‌تواند دانش‌آموزان را در ساحت‌های مختلف تربیتی بسنجد و اگر ارزشیابی،روش‌های یادگیری و یاددهی، محتوای داخل و خارج از مدرسه متناظر با معیارهای مورد نظر در هر یک از ساحت‌های تربیتی باشد، به طور قطع ما در درازمدت موفق می‌شویم که آن ارزش‌ها و قابلیت‌ها و توانمندی‌ها را برای دانش‌آموزان ایجاد کنیم.
کشاورز در خصوص تقویت مشارکت‌های مردمی و فعالیت مراکز غیردولتی گفت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند؛ خطا است اگر فکر کنیم دولت بدون کمک به مردم می‌تواند در زمینه پیاده کردن آموزش همگانی موفق باشد؛ لذا برای ما این پیام را دارد که اگر ما از مشارکت‌های مردمی و مراکز غیردولتی استفاده کنیم، موفق‌تر خواهیم بود و ما نیز در اسناد تحولی خود اشاره کرده‌ایم که بسیاری از بارهای سنگینی که این وزارتخانه دارد، به خاطر این است که بخش تصدی‌گری را آموزش و پرورش انجام می‌دهد و به جای اینکه به دنبال کارهای تحولی و فکری باشد، کارهای تصدی‌گری انجام می‌دهد لذا اگر در یک برنامه طولانی‌مدت تصدی‌گری را به بخش خصوصی واگذار کنیم، می‌توانیم موفق باشیم.
وی افزود: ما در اسناد تحولی اعلام کرده‌ایم که باید ضوابط و معیارها مورد نظر قرار گیرد و این بخش‌ها به فرهنگیان،بازنشستگان و کسانی که حد نصابی از قابلیت‌ها را دارند واگذار شود و قطعا باید دقت کنیم که مباحث حاکمیتی در مراکز غیردولتی مورد سوال قرار نگیرند.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در خصوص نقدهای صورت گرفته توسط نمایندگان اظهار داشت: یکی از نمایندگان گفتند که اینکه می‌گویید ضعف اساسی در آموزش و پرورش نبوده این حرف درستی نیست و نشانگر این است که شما به مجموعه آموزش و پرورش اشراف ندارید و این نکته‌ای است که اکثر صاحب‌نظران حوزه تعلیم و تربیت به آن اشاره کردند و جزء مطالبات اساسی مقام معظم رهبری است که بارها و بارها بر آن تاکید داشتند و چگونه شما خود را فارغ از این مسائل می‌دانید و این نشاندهنده این است که شما دقت لازم به سخنان مقام معظم رهبری را ندارید.
کشاورز در ادامه اظهار داشت: برخی از نمایندگان مسائلی را در خصوص ساماندهی و مشکلات فعلی آموزش و پرورش مطرح کردند و بنده نیز در ذیل مسائل آموزش و پرورش به همه این مسائل اشاره کردم و خود بنده نیز مانند شما اذعان دارم که وضعیت موجود آموزش و پرورش بسیار نابسامان است که به لطف خدا و شما نمایندگان و با حمایت‌های دولت بتوانیم این مشکلات را برطرف کنیم.
وی خطاب به عباسپور نماینده تهران که مشکلاتی را در خصوص آموزش و پرورش استثنایی مطرح کردند گفت: مشکلاتی که شما فرمودید مربوط به آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران است و به طور حتم شما بیشتر از من اشراف دارید که از سال 80 طرح تجمیع اجرا شده است و مسائل موجود در خصوص استثنایی‌ها به رئیس آموزش و پرورش استان‌ها واگذار شده لذا این نکاتی که شما فرمودید مربوط به وزیر آموزش و پرورش تهران است که به طور حتم از ایشان سوال بفرمایید و ایشان پاسخگو خواهند بود.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر به بنده رای بدهید در خدمت شما خواهم بود در صورتی که شخص دیگری را برگزینید مانند گذشته در خدمت آموزش و پرورش با انجام کارهای تحقیقاتی و علمی خواهم بود.
سوسن کشاورز وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تنها 22 دقیقه از وقت 30 دقیقه‌ای خود را استفاده کرد.
انتهای پیام/