برنامه سردار وحیدی به مجلس شورای اسلامی به عنوان وزیر پیشنهادی دفاع
ساعت ٤:۱۸ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٦/٧  کلمات کلیدی:

خبرگزاری فارس: سردار وحیدی به عنوان وزیر دفاع پیشنهادی دولت دهم محورهای اولویت‌دار توسعه توان دفاعی در برنامه خود را شناسایی و اشراف اطلاعاتی، رزم دریایی، پهپادها، موشکی، ارتباطات، پدافند غیر عامل و پدافند هوایی حول محور یکپارچگی و وحدت فرماندهی عنوان کرده است.


به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، متن کامل برنامه‌ سردار احمد وحیدی به عنوان وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح دولت دهم به مجلس شورای اسلامی به شرح ذیل است:

* پیشگفتار

انتخابات حماسه‌ساز، ماندگار و با شکوه ملت ایران و حضور بی‌نظیر مردم، نمایش عظیم احساس مسئولیت و روح مشارکت‌جوی ملت، نشان‌دهنده رحمت و تفضل خداوند متعال و عنایت حضرت ولی عصر(عج) به ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی بود.
تشکیل دولت دهم در پی حماسه بی‌بدیل مردم در بیست و دوم خردادماه همزمان با آغاز دهه پیشرفت و عدالت، مسئولیت سنگین‌تری بر دوش مسئولان به ویژه وزرای دولت دهم گذاشته است.
وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بر اساس قانون، بخشی از دولت است که مسئولیت پشتیبانی نیروهای مسلح را در قالب قوانین و تدابیر فرماندهی معظم کل قوا و طبق ماموریت‌های مصوب عهده‌دار است و در این راستا از یک سو همانند سایر وزارتخانه‌ها در قبال اعمال و تصمیم‌های جمعی دولت محترم پاسخگوست و از سوی دیگر با اجرای تدابیر و فرامین فرماندهی معظم کل قوا، در چارچوب ماموریت‌ها، وظایف و برنامه‌های مصوب وظیفه پشتیبانی نیروهای مسلح را عهده‌دار است. این ویژگی‌ها سبب تفاوت اساسی در ماهیت وزارت دفاع در مقایسه با سایر وزارتخانه‌هاست.
بر این اساس وزارت دفاع ضمن تلاش برای حفظ و ارتقای هوشمندی راهبردی، با تحلیل دقیق محیط پیرامون و شرایط درونی و تعامل با نیروهای مسلح مصمم است در دولت دهم بر مبنای تحلیل روندهای حاکم بر «صنایع دفاعی»، «اقتصاد دفاعی»، «محیط صنعیت و تحقیقاتی کشور» و «شرایط و اقتضائات داخلی وزارت» با محوریت تحقق کامل تدابیر فرماندهی معظم کل قوا، پاسخگوی اثربخش به انتظارات، تدابیر و دغدغه‌های معظم له و نیروهای مسلح پر افتخار کشور، برنامه‌های خود را مورد اجرا گذارد.

*روند حاکم بر صنایع دفاعی
ماهیت اصلی صنایع دفاعی قبل از انقلاب که آن را «موج اول صنایع دفاعی» می‌نامیم ماهیتی مونتاژی و وابسته بود. با پیروزی انقلاب اسلامی «موج دوم صنایع دفاعی» مقارن با جنگ تحمیلی آغاز و شرایط تحریم و بحران‌های ناشی از آن محدودیت‌های بسیاری را ایجاد کرد اما با تلاش شبانه‌روزی و به کارگیری خلاقیت‌های بدیع و انقلابی، صنعت دفاعی با توجه به تمامی شرایط اقتصادی، سیاسی و امنیتی رشد نسبتا چشمگیری پیدا کرد و تقریبا پاسخگوی نیازهای دوران دفاع مقدس بود.
«موج سوم صنایع دفاع» با پایان جنگ آغاز و توسعه صنعت دفاعی در دهه 70 را در امتداد الگوی تهدیدات دوران دفاع مقدس شکل داد و به سمت تولید برخی سلاح و ادوات سوق پیدا کرد. به عبارتی دیگر می‌توان گفت چالش اصلی صنعت دفاعی پس از پایان جنگ تحمیلی «افت تقاضای» نیروهای مسلح بود که پیامد فوری این موضوع هدایت‌ صنایع را به سمت دو منظوره‌سازی تولیدات بود.
«موج چهارم» در دهه 80 با دگرگونی‌های اساسی در محیط راهبردی صنعت دفاعی به وقوع پیوست. جنگ‌ها و حضور نظامی دشمن در منطقه و تجربه اندوخته که از به کارگیری برخی سلاح‌های بدست آمده نشان از تغییر در ماهیت نبردها و هوشمندتر شدن جنگ‌ها خصوصا در حوزه الکترونیک داشت، علاوه بر آن نسبت به دوران قبل ماهیت تهدیدات نظامی علیه کشور تغییر کرد و کانون‌های تهدید فرامنطقه ای با ماهیتی متفاوت از شرایط دوران جنگ تحمیلی شکل گرفت.
محموعه این تغییرات، تاثیرات فراوان و گسترده‌‌ای در نیاز نیروهای مسلح ایجادکرد و بر این اساس آنان خواستار محصولاتی با تنوع فراوان و شمارگان کم، هوشمندی مناسب،‌فناوری و کیفیت برتر در زمان کمتر و با انعطاف بالاتری شدند.
بنابراین موضوع راهبرد صنعت دفاعی خصوصا در حوزه دفاع و اقدامات پیشگیرانه در حوزه الکترونیک، فضا و دریا تغییر و عمق فناوری مورد نیاز آن متفاوت با گذشته شد.

* اقتصاد دفاعی
در قیاس با نیازهای گسترده بخش دفاع و با توجه به انبوه تهدیدات آشکار و پنهان علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی متناسب شدن میزان منابع ورودی با حجم تهدیدات، خصوصا منابع مورد نیاز حوزه تولید و تامین نیازهای تسلیحاتی را ضروری می‌سازد. برنامه‌ریزی پایدار در حوزه‌های تحقیق و تولید سامانه‌های دفاعی،‌ توسعه و ارتقای خدمات مورد نیاز آحاد کارکنان و رزمندگان تحت پوشش نیروهای مسلح در جهت استحکام هرچه قوی‌تر نظام دفاعی و نقش و سهم بخش دفاع در تولید ناخالص دالخی، توجه به اقتصاد دفاعی و تحولات و تغییرات ناشی از آنرا اجتناب‌ناپذیر می‌کند.

* تحلیل محیط صنعتی و تحقیقاتی کشور و تاثیر آن بر بخش دفاعی
سیاست‌های نظام در رشد توانمندی‌های تحقیقایت و صنعتی داخلی، حجم رو به رشد استفاده از ظرفیت‌های خارج از وزارت دفاع در تولید قطعات و زیر سیستم‌ها را باعث شده است که خود افق روشنی از توسعه ظرفیت‌های تولیدی و صنعتی کشور را نشان می‌دهد، علاوه بر آن افزایش فارغ‌التحصیلان دوره‌های تحصیلات تکمیلی در حوزه‌های مرتبط با ماموریت صنایع دفاعی و ظرفیت‌های نخبگی علاقمند به فعالیت در کسب و کارهای دانشی و فناوری‌های پیشرفته، بسترهای مناسبی برای اتصال منطقی میان دو محیط صنعتی و تحقیقاتی کشور با بخش صنایع دفاعی ایجاد کرده که به حول و قوه الهی با ایجاد ساز و کار مناسب می‌توان حداکثر بهره‌برداری را در راستای ارتقای فناورانه صنایع دفاعی کشور بدست آورد.
با عنایت به موارد مطرح شده، شرایط کلی حاکم بر صنایع دفاعی کشور اقتضا می‌کند تا وزارت دفاع به موازات تولید سامانه‌های جدید موشکی، تسلیحات پیشرفته در حوزه‌های هوایی، دریایی، زمینی، الکترونیک، رادار و ... و توجه بیشتر به دفاع دریایی و فناوری های مورد نیاز در جنگ ناهمطراز و دیگر ماموریت‌ها و وظایف وزارت دفاع در چارچوب رویکردها و برنامه‌هایی که رئوس آنها در ادامه تقدیم خواهد شد موارد زیر را با تاکید مدنظر قرار دهد:
1- نوآوری و خلق جدید از راه‌های میانبر
2- توسعه تحقیقات و تولید علم مبتنی بر نقشه جامع علمی دفاعی
3- استانداردسازی و ارتقای کیفیت محصولات و فرآیندهای کلیدی دفاعی
4- توسعه صادرات محصول و خدمات فنی مهندسی دفاعی
5- مشارکت در طرح‌های عمده ملی و دو منظوره سازی ظرفیت‌های کم کار
6- تامین منابع و تقویت مالی دفاعی
7- تقویت ارتباطات و دیپلماسی دفاعی
8- توسعه و ارتقاء مهندسی دفاعی و دستیابی به فناوری‌های مورد نیاز
9- ارتقای رفاه، معیشت و منزلت اجتماعی کارکنان نیروهای مسلح
10- تمرکز بر فعالیت‌های اصلی، کاهش تصدی‌های غیر ضروری و برون سپاری سایر فعالیت‌های غیر کلیدی و کاهش هزینه‌ها و زمان
11- سازماندهی و جایابی قطب‌های صنعتی دفاعی مبتنی بر آمایش سرزمینی و اصول پدافند غیرعامل
12- توسعه و بکارگیری شبکه ظرفیت‌های صنعتی، تحقیقاتی و خدماتی ملی در راستای نیازهای دفاعی
13- توسعه رهبران آرمانگرا و سرمایه‌های انسانی متعهد و توانمند.
14- پشتیبانی موثر حقوقی و اصلاح زیر ساخت‌های قانونی در راستای اهداف دفاعی

**رئوس مهم‌ترین رویکردهای وزارت دفاع

* محور پشتیبانی دفاعی
- تامین اقلام دفاعی مورد نیاز نیروهای مسلح بهره‌برداری از ظرفیت صنعتی کشور برای تولیدات دفاعی، توسعه استانداردهای دفاعی از ارتقای کیفیت محصولات سامان‌دهی و آماده دفاعی متناسب با شرایط روز
- گسترش تحقیق و توسعه دفاعی برای خلق جدید، کسب فناوری‌های مورد نیاز شکستن مرزهای دانش در مورد لازم برای تسریع در حرکت‌های نظام‌مند توسعه‌ای و جهشی و تحولی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است تا بتواند پاسخگویی خلاقانه و بدیع به نیازهای گلوگاهی و آتی نیروهای مسلح تامین کند.
- بهره‌گیری از ظرفیت‌های نظام یافته نخبگی رو به رشد کشور

* محور توسعه سرمایه انسانی و مدیریت
- تاکید بر سرمایه‌های انسانی به عنوان منبع اصلی ارزش‌ آفرین در خلق شایستگی‌های دفاعی ایجاب می‌کند که حفظ و ارتقای نیروهای انسانی نخبه، اندازه‌سازی تعداد و اصلاح ترکیب تحصیلاتی نیروهای انسانی، کوچک‌سازی و دانش‌محوری و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های ملی و توجه به گسترش ارتباط با مراکز و نخبگان علمی و فنی کشور، توسعه آموزش‌های مورد نیاز با توجه ویژ مد نظر قرار گیرد.
بهره‌برداری حداکثری از سرمایه‌های انسانی، ارتقای فرآیند شایسته گزینی و ترویج روحیه خدمت متعهدانه و ایثارگرانه و ارتقای منزلت و معیشت نیروهای انسانی مورد توجه جدی است.

* محور پشتیبانی رفاهی
ارتقای منزلت، رفاه و معیشت کارکنان، رزمندگان و بازنشستگان نیروهای مسلح، ارتقای مدیریت خدمات و ارائه خدمات نوین خرسندساز و سامان‌دهی فعالیت‌های اقتصادی.

* محور پشتیبانی عمرانی و مهندسی
ارتقای سطح مهندسی دفاعی و احداثات نیروهای مسلح، اتمام پاک‌سازی مناطق آلوده به مین و سامان‌دهی ارتقای بهره‌وری املاک و گسترش نگاه زیست محیطی در فعالیت‌های نیروهای مسلح

* محور دیپلماسی دفاعی
تعامل موثر با دستگاه‌های ذیربط عرصه دیپلماسی و امنیتی و بهره‌برداری از فرصت‌های دفاعی، در جهت کاهش تهدیدات، تولید قدرت نرم.

* محور پشتیبانی حقوقی نیروهای مسلح
تعامل موثر با مجلس شورای اسلامی رفع نیازهای قانونی و و پیگیری و احقاق حقوق نیروهای مسلح در دعاوی داخلی و خارجی

* محور پیشگیری و نظارت
ارتقای اثر بخشی بازرسی و نظارت تحقق شایسته‌گزینی ارتقای صیانت و امنیت پایدار و رشد و توسعه فرهنگ و ارزش‌های اسلامی، از رویکردهای مهم برنامه‌های این محور به شمار می‌رود. ارتقای سلامت اداری و گسترش قانون مداری، تلاش پیشگیرانه در جهت کاهش جرایم توسعه ارتباطات مردمی و اطمینان از احقاق حق، توسعه ایمنی و بهداشت حرفه‌ای و پیشگیری از سوانح در چارچوب نظام جامعه ایمنی و سلامت کار، برخی و رشد و توسعه باورها و ارزش‌های دینی نیروهای انسانی.

* محور توانمندسازی
توسعه مدیریت راهبردی، نظام‌های مدیریتی، مدیریت دانش دفاعی، توسعه منابع و تحقق نظام مالی مطلوب و تعالی سازمانی.

**رئوس برنامه های محور پشتیبانی دفاعی

* تولید اقلام دفاعی مورد نیاز نیروهای مسلح
ارتقای سطح و سهم صنعت دفاعی در تولید ناخالص داخلی GDP کشور با تولید و تامین نیازهای اساسی و تحلیل شده نیروهای مسلح در چارچوب دکترین بازدارندگی دفاعی در حوزه‌های مختلف دفاع دریایی، پدافند هوایی، توسعه قدرت شناسایی و اشراف اطلاعاتی، سامانه‌های فرماندهی و کنترل پیشرفت و هوشمند تولید سامانه‌های راداری، سامانه‌های فضایی تجهیزات و سلاح‌های مورد نیاز در جنگ ناهمطراز تجهیزات ایمنی و امنیتی، انسداد مرزها و ...

* تحقیق و توسعه دفاعی
کسب دانش و فناوری‌های نوین دفاعی، شکستن مرزهای دانش در حوزه‌های مورد نیاز و تولید محصولات دفاعی با اختصاص درصدی از اعتبارات تجهیز و توسعه برای تسریع روند حرکت به سمت:
- خودکفایی در محورهای تولید مواد حیاتی و کلیدی
- توسعه فناوری‌های بدیع و نو ظهور شامل میکرو و ناتو الکترونیک، ناتو فناوری، اطلاعات و ارتباطات و فناوری‌های نرم و علوم شناختی
- گسترش الگوی سلاح های هوشمند
- ارتقای آمادگی ایمنی و تقویت ناوگان هوایی تا سطح مصوب
- توسعه محصولات پیشرفته دفاعی در حوزه‌های زمینی، هوایی، دریایی سطحی و زیر سطحی و فضایی

* ساماندهی صنایع دفاعی و ظرفیت های ملی
سامان‌دهی صنایع دفاعی برای تعامل هم افزا بین اجزا صنایع دفاعی از یک سو و گسترش بهره‌برداری و تعامل با ظرفیت‌های فناورانه صنعتی ملی از سوی دیگر برای ارتقای سطح خودکفایی در ساخت تجهیزات دفاعی اولویت‌دار از طریق گسترش همکاری‌های صنعتی - تحقیقاتی با دانشگاه‌های شبکه‌سازی و قطب بدنی شده بنگاه های صنعتی خصوصی و تعاونی و شرکت‌های فناوری محور

* توسعه استاندارد دفاعی و ارتقای کیفیت
ترویج و توسعه استقرار استانداردها دفاعی جمهوری اسلامی ایران(IDS) برای همه محصولات دفاعی با تاکید و اولویت محصولات مهم و پر مصرف با تدوین استاندارد همه محصولات و استقرار استانداردهای محصولات برگزیده و رساندن استاندارد دفاعی به سطح بین المللی

* آماد دفاعی
تسهیل و تسریع در تامین نیازمندی‌هایی از نیروهای مسلح که باید آماد خارجی شوند با توجه به لزوم انتقال حداکثری دانش و فناوری در خریدهای خارجی از طریق خرید‌های هوشمندانه و استفاده از فرصت‌های تعاملات دیپلماسی و آمادگی برای گسترش صادرات محصولات و خدمات دفاعی

** رئوس برنامه‌های محر امور اداری و توسعه سرمایه های انسانی
- تاکید بر سرمایه‌های انسانی به عنوان منبع اصلی ارزش‌آفرین در خلق شایستگی‌های دفاعی
- حفظ و ارتقای نیروهای انسانی نخبه
- اندازه‌سازی تعداد و اصلاح ترکیب تحصیلاتی نیروهای انسانی مناسب با رویکرد شکل‌گیری هسته‌های کوچک برای امور حاکمیتی و کار فرمایی
- توجه به گسترش ارتباط با نخبگان علمی و فنی کشور
- توسعه آموزش در نیازهای معین و دیگر آموزش‌های ضروری با توجه به کارگیری سرمایه‌های انسانی و ارتقای فرایند شایستگی گزینی
- ترویج روحیه خدمات متعهدانه و ایثارگرانه
ارتقای منزلت و معیشت نیروهای انسانی

** رئوس برنامه‌های در محور پشتیبانی رفاهی

- ارتقای منزلت رفاه و معشت کارکنان و بازنشستگان نیروهای مسلح
افزایش سطح منزلت اجتماعی و بهبود معیشت در حوزه‌های مختلف مصرف، درمان، رفاه، تامین، گسترش پوشش‌ها و تنوع خدمات بیمه‌ای، تسری خدمات بیمه‌ای به بسیجیان مامور به ماموریت‌های دفاعی امنیتی از طریق نوآوری در شیوه‌های ارائه خدمات و توسعه خدمات جدید مبتنی بر تحلیل نیازهای فعلی و آینده کارکنان و بازنشستگان نیروهای مسلح و ارتقای رضایتمندی و خرسندسازی آنان و ...

- ارتقای مدیریت خدمات فنی و رفاهی
استفاده از ظرفیت‌های بخش دفاع در توسعه صنعیت کشور از طریق انتقال دانش و فناوری‌های حاصل شده در بخش دفاع و تولید محوصلات و خدمات دارای مزیت اقتصادی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های خالی بخش دفاع

** رئوس برنامه‌های محور پشتیبانی عمرانی و مهندسی

- در این محور چهار موضوع اصلی ارتقای سطح مهندسی دفاعی و احداثات نیروهای مسلح، سامان‌دهی و ارتقای بهره‌وری املاک، مین‌زدایی و نگاه زیست‌محیطی به فعالیت‌های بخش دفاع مورد توجه است. بهره‌برداری از روش‌های نوین ساخت ‌و ساز، تدوین و ایجاد سامانه نظارتی فعالیت‌های مهندسی و عمرانی نیروهای مسلح، اعمال الگوهای بهینه‌سازی مصرف انرژی در نیروهای مسلح، سامان‌دهی و ارتقای بهره‌وری املاک در اختیار نیروهای مسلح و اتمام پاکسازی میدان‌های مین و گلوله‌های عمل نکرده در تعامل کافی با نهادهای ذیربط کشور و تعاملات بین‌المللی و توسعه نگاه‌های زیست محیطی به فعالیت‌های نیروهای مسلح

- پدافند غیر عامل و آمایش دفاعی برای استقرار در عرصه‌های امن و در مقیاس بهینه و تمهید ملاحظات مربوط به استمرار فعالیت در شرایط بحران و تامین پدافند غیرعامل مطلوب برای نقاط حساس و حیاتی بخش دفاع.

** رئوس برنامه‌های محور دیپلماسی دفاعی

- توسعه مناسبات با کشورهای همسایه با اولویت امنیت‌سازی و تنش‌زدایی
- توسعه مناسبات با کشورهای اسلامی با هدف همگرایی بیشتر میان دولت‌ها و ملت‌های اسلامی و تقویت جبهه مقاومت اسلامی در مقابل دشمنان جهان اسلام
- ارتقای سطح تعاملات دفاعی، فنی و امنیتی با کشورهای دارای فناوری پیشرفته
- تلاش مشترک با کشورهای همسو به منظور نهادینه سازی همکاری‌های دفاعی - امنیتی چند جانبه در مسیر ارتقای ضریب امنیتی منطقه
- فعال‌سازی دیپلماسی کنترل تسلیحات با کشورها و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی با هدف ممانعت از گسترش سلاح‌های کشتار جمعی و رعایت منافع کشورهای رو به رشد در کنوانسیون‌های خلع سلاحی

** رئوس برنامه‌های محور پشتیبانی حقوقی

- تعامل موثر با مجلس شورای سالامی برای رفع نیازهای حقوقی و قانونی نیروهای مسلح
- قانون‌رسی و نظارت بر اجرای صحیح آن
- توسعه ارتباط با نمایندگان محترم مردم به منظور اطلاع‌رسانی و توصیف شرایط و الزامات حاکم بر نیروهای مسلح
- دفاع از حقوق نیروهای مسلح و حمایت از دعاوی بخش دفاع بویژه در محاکم خارج از کشور
- تهیه، ارائه و پایش لوایح پیشنهادی وزارت و یا طرح‌های قانونی ویژه و یا مرتبط با نیروهای مسلح مطروحه در دولت و مجلس

** رئوس برنامه‌های محور پیشگیری و نظارت

- ارتقای صیانت، امنیت پایدار، سلامت اداری، گسترش قانون‌مداری
- توسعه ایمنی و بهداشت حرفه‌ای و پیشگیری از سوانح در چارچوب نظام جامع ایمنی و سلامت کار
- ایجاد عدالت در فرصت‌های دستیابی به پیشرفت شغلی و ارزیابی عملکرد مدیران (شایسته گزینی)
- ایجاد هوشمندی اطلاعاتی و امنیتی در سرمایه‌های انسانی و فیزیکی برای صیانت از آن سرمایه‌ها
- رشد و توسعه باورها و ارزش‌های اسلامی نیروهای انسانی

** رئوس برنامه‌های محور توانمندسازی

دستیابی به اهداف حرکت‌آفرین گفته شده در محورهای قبل نیازمند تقویت فرآیندهای درون بخشی و افزایش کارآمدی و اثربخشی فعالیت‌های مختلف مدیریتی، صنعتی، پژوهشی، مالی و اقتصادی و ... است.
با این نگرش بخش مهمی از برنامه‌های اجرایی وزارت دفاع در دولت دهم توانمندسازی و افزایش قابلیت‌های این دستگاه اجرائی است که از جمله می‌توان عنوان‌های زیر را برشمرد:
- توسعه و تکمیل نظام مدیریت راهبردی در وزارت دفاع و سازمان‌ها و بنگاه‌های زیر مجموعه
- یکپارچگی در سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، ارزیابی عملکرد و نظارت و تخصیص منابع مبتنی بر اسناد راهبردی
- آینده پژوهی و انجام مطالعات دیده‌بانی برای تحلیل نیازهای آتی نیروهای مسلح
- باز مهندسی و توسعه نظام‌های نوین مدیریتی، اندازه‌سازی و ارتقای کارآمدی ستادها در سطوح مختلف
- مدیریت دانش دفاعی برای شناسائی، حفظ و ارتقای سرمایه‌های نامشهود دانشی و بهره‌برداری در راه حل‌های خلاقانه
- طراحی و استقرار نظام ملی نوآوری دفاعی
- توسعه منابع، انضباط مالی و استقرار نظام مالی مطلوب از طریق حرکت به سمت بودجه‌ریزی عملیاتی، ارتقای شفافیت و روزآمدی اطلاعات مالی با استفاده از سامانه‌های مؤثر مبتنی بر فناوری اطلاعات و برقراری تعادل بین منابع و مصارف
- تعالی سازمانی با بهره‌گیری از استقرار و نهادینه‌سازی الگوهای نوین مدیریتی از قبیل بهبود مستمر، مدیریت فراگیر کیفیت، مهندسی ارزش و ... و انجام خود ارزیابی و برگزاری جشنواره‌های تشویقی و رقابتی «تعالی دفاعی»
- تمرکز بر الگوی هسته‌های کوچک و شبکه بزرگ و توسعه دفاتر طراحی به منظور کوچک‌سازی سازمان و افزایش میزان نخبگی از یک سو و گسترش ارتباط و بهره‌برداری از ظرفیت‌های ملی از سوی دیگر

گفتنی است سردار وحیدی به عنوان وزیر دفاع پیشنهادی دولت نهم به مجلس شورای اسلامی محورهای اولویت‌دار توسعه توان دفاعی در برنامه خود را شناسایی و اشراف اطلاعاتی، رزم دریایی، پهپادها، موشکی، ارتباطات، پدافند غیر عامل و پدافند هوایی حول محور یکپارچگی و وحدت فرماندهی عنوان کرده است.
انتهای پیام