غرب با رفتن البرادعی در پی به جریان انداختن "مطالعات ادعایی " است
ساعت ٤:۱٠ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٦/٧  کلمات کلیدی:

برگزاری فارس: پایگاه خبری آنتی‏وار با اشاره به برخی اسناد ساختگی تهیه شده توسط غرب که با عنوان "مطالعات ادعایی " علیه ایران استفاده شده است، نوشت: رسانه‏های غربی به دنبال به جریان انداختن دوباره این موضوع در پایان مسئولیت البرادعی هستند.


به ‏گزارش فارس، سایت خبری-تحلیلی "آنتی‏وار " در مقاله‏ای به ‏قلم "گرت پورتر " (Gareth Porter) گزارش داد: مسئولین غربی طی هفته گذشته تلاش کردند با تحت فشار گذاشتن "محمد البرادعی " مدیر کل آژانس بین‏المللی انرژی اتمی، مطالبی را به نقل از وی در خبرگزاری‌های "آسوشیتدپرس " و "رویترز " منتشر نمایند که بیانگر تلاش ایران برای دستیابی به تسلیحات اتمی باشد.
به نوشته این تحلیلگر غربی، هدف از فشار وارده برای انتشار چنین مطالبی، از اعتبار انداختن نتایج تحقیقات "سازمان‌های اطلاعات ملی آمریکا " (NIE) است که در نوامبر سال 2007 میلادی منتشر شد. گزارش این تحقیقات که به فعالیت‌های هسته‏ای ایران پرداخته بود شامل این نتیجه بود که ایران از سال 2003 به بعد، دیگر هیچ تلاشی برای دستیابی به سلاح هسته‏ای نداشته است.
در همین رابطه، "لوییس چاربونیو " (Louis Charbonneau)، خبرنگار رویترز مستقر در سازمان ملل متحد طی گزارشی مدعی شده که کارشناسان مختلفی از کشورهای غربی بر این باورند آژانس اتمی مدارکی در دست دارد که نشان می‏دهد گزارش منتشره در نوامبر 2007 صحیح نیست.
به عقیده پورتر، رسانه‌های غربی هدف را درست نشانه رفته‌اند چرا که بحث اعتبار گزارش NIE در شرایط کنونی بسیار حساس است. چون آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در سپتامبر آینده مذاکرات مشکلی را با روسیه و چین در خصوص برنامه هسته‏ای ایران پیش رو خواهند داشت.

* تلاش برای سواستفاده از البرادعی در پایان مسئولیت

این منتقد غربی با بیان این که همزمان با مطلب منتشر شده در رویترز یعنی در 20 اوت سال جاری میلادی، "جورج جان " (George Jahn) خبرنگار آسوشیتدپرس در وین نیز مطلبی مشابه از قول همان "کارشناسان " منتشر نموده، تصریح کرد: اقدام این دو رسانه غربی در انتشار مطالبی که پشت سر آن‌ها هیچ شاهد تاریخی وجود ندارد، نشانگر چگونگی تحریف وقایع توسط غربی‏هاست.
این دو "داستان " منتشر شده در آسوشیتدپرس و رویترز، به بازخوانی همان نغمه‏ای که از پیش دول غربی و اسرائیل علیه البرادعی ساز کرده‌اند، پرداخته است. این داستان‌ها به القای این مطلب پرداخته‏اند که البرادعی مسئول پرده‏پوشی اطلاعاتی است که از سپتامبر گذشته به دست آمده و نشان می‏دهد که ایران در حال تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته‏ای است.
چاربونیو در گزارش خود برای رویترز بدون هیچ دلیلی و در راستای اتهامات آمریکا و اسرائیل به البرادعی، مدعی شد که البرادعی با این کار خود "مانع اثرگذاری تحریم‏های آمریکا علیه ایران شده است. "
جان خبرنگار آسوشیتدپرس نیز با بیان این ادعا که امتناع البرادعی از انتشار این اطلاعات، به این دلیل بوده که "ناسازگاری سیاسی ایران در همکاری با آژانس بین‏المللی انرژی اتمی سخت‏تر نشود "، خاطرنشان کرده که البرادعی ترسیده است که انتشار این اطلاعات راه را برای حمله نظامی اسرائیل و ایالات متحده به تاسیسات هسته‏ای ایران هموار کند.
جان همچنین افزوده است که البرادعی در گذشته انتقادات صریحی از سیاست ایالات متحده کرده و ضمناً در خصوص اسرائیل و نوار غزه اظهاراتی داشته که "آشکارا سیاسی " بوده است.
تحلیلگر سایت آنتی‌وار یادآور شد: اختلافات البرادعی با ایالات متحده به زمانی بر‏می‏گردد که رئیس‌جمهور سابق آمریکا تلاش عراق را برای تهیه اورانیوم از نیجر از ادله حمله به این کشور بیان کرد و البرادعی این ادعا را ساختگی خواند که این واقعه بعدها به "تقلب نیجری " نیز معروف شد.
چاربونیو به نقل از یک دیپلمات بلندمرتبه آمریکایی که اسمی هم از وی در میان نیست، اظهار داشته که برخی از اطلاعاتی که 4 کشور غربی مایلند در گزارش آتی آژانس منتشر شود، پرده از برنامه تحقیقاتی ایران بر روی سلاح‌های هسته‏ای برخواهد داشت. این تحقیقات که از سوی آژانس اتمی "مطالعات ادعایی " خوانده می‏شود، مواردی است که در مورد صحت و سقم اطلاعات آن تردیدهای زیادی وجود دارد.
این تحلیلگر منتقد سیاست‏های غرب ادامه داد: بنا بر آنچه چاربونیو گزارش کرده است، ائتلاف ضد البرادعی خواستار این است که مدیرکل سابق آژانس گزارش تهیه شده توسط "اداره امنیت " را ضمیمه گزارش آتی آژانس نموده و از انحرافی که هماهنگ با خواسته‏های 4 کشور غربی و اسرائیل است، پرده بردارد.
پورتر یادآور شد: آنچه آسوشیتدپرس و رویترز در گزارش آن کوتاهی کرده‏اند این است که از گذشته، شکاف عمیقی بین کسانی که به رهبری "اولی هاینونن " (Olli Heinonen) "رئیس اداره امنیت " موافق بررسی "مطالعات ادعایی " هستند با کسانی که در صحت این اسناد تهیه شده از سوی آمریکا علیه ایران تردید دارند، وجود داشته است.

* "مطالعات ادعایی " برگرفته از اسنادی ساختگی علیه ایران است

وی تصریح کرد: تردیدهای مخالفین "مطالعات ادعایی " زمانی بیشتر شد که سال گذشته مشخص شد برخی از مدارکی که به وسیله آن‌ها ادعا شده ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‏ای است، ساختگی بوده است. یک منبع دیپلماتیک در وین در همین رابطه به پایگاه خبری "اینتر پرس سرویس " گفته بود: یکی از دلایلی که البرادعی از انتشار اسناد مربوط به "مطالعات ادعایی " ابا داشت، این بود که هرگز از سندیت آن‌ها مطمئن نشد.
به نوشته این تحلیلگر سایت آنتی‏وار، ایالات متحده و سایر دول غربی هرگز حاضر نشدند تمامی اسناد مربوط به "مطالعات ادعایی " را در اختیار البرادعی قرار دهند چرا که وی معتقد بود در صورتی که واقعاً مایل به حل ابهامات پیرامون پرونده هسته‌ای ایران در چارچوب مطالعات ادعایی هستیم این اسناد باید با مشارکت ایران بررسی و تایید شوند اما آمریکایی‌ها مدعی شده بودند که اگر ایران به این اسناد دست یابد، منابع اطلاعاتی غرب در ایران لو خواهند رفت.
این تحلیلگر سایت آنتی‌وار یادآور شد: مهمترین این اسناد که همواره از ارائه آن به ایران و البرادعی امتناع شده، یک نامه یک صفحه‏ای از یکی از شرکت‌های مهندسی ایرانی به شرکت خصوصی "کیمیا معدن " است که به عنوان یکی از شرکت‌های مشارکت کننده در برنامه هسته‏ای ایران شناخته شده است. این نامه دارای "بخش‌هایی دست‏نویس " است که مربوط به طراحی بخشی از یک موشک است که توانایی عبور از جو و بازگشت به زمین را دارد که دست‌نویس بودن آن می‏تواند نشانه مهمی برای ضعف سندیت نامه باشد.
پورتر با بیان این که ایران در فوریه 2008 نسخه‏ای از همین نامه را به آژانس ارائه داد که در آن اثری از نوشته دست‏نویس نیست، افزود: این مطلب را حتی هاینونن نیز تایید کرده است. ایران بر این باور است که این نامه توسط یک سازمان اطلاعاتی خارجی جعل شده تا ایران را در مسیر تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‏ای نشان دهد. این نامه، ابهامات و مشکلات دیگری هم دارد و آن این است که اگر صفحات بعدی این نامه که مورد استناد قرار نگرفته مورد بررسی قرار گیرد، نشان می‏دهد که در این نامه از "یک ماشین فرآوری پودر دانه‏ها " نام برده شده که هیچ ربطی به مسائل هسته‏ای ندارد. اگر کیمیا معدن شرکتی فعال در مسائل نظامی بوده، چرا باید در خصوص چنین دستگاهی مکاتبه کرده باشد؟
بر اساس گزارش مورخ 22 فوریه 2008 میلادی آژانس بین‏المللی انرژی هسته‏ای، ایران اسناد روشنی را ارایه کرده است که نشان می‏دهد شرکت کیمیامعدن در سال 2000 میلادی با هدف فرآوری سنگ معدن اورانیوم در قرارداد با سازمان انرژی اتمی ایران تاسیس شده است اما در سال 2003 به علت مشکلات مادی ورشکست شده که این، ساختگی بودن این سند آمریکا را در "مطالعات ادعایی " نشان می‌دهد.
این تحلیلگر غربی افزود: آژانس بین‏المللی انرژی اتمی بر روی این موضوع که آیا شرکت کیمیا معدن در خصوص مسائل نظامی ایران کار می‏کرده یا نه؟ تحقیق کرده و در فوریه 2008 نهایتاً اعلام داشته است "این سوال دیگر سوال مهمی به نظر نمی‏رسد. " به علاوه آنکه ایران با ارائه صفحات بعدی نامه، نشان داد که این نامه دارای اشکالات فنی است که این موضوع را رئیس اداره امنیت آژانس یعنی همان آقای هاینونن نیز که طرفدار "مطالعات ادعایی " است، تصدیق نمود.
پورتر همچنین اشاره کرده است که سوالات فنی زیادی هم در خصوص طراحی قطعه مربوط به عبور از جو و بازگشت به زمین مطرح شده است. بنا به گزارش "دافنا لینزر " (Dafna Linzer) خبرنگار واشنگتن‌پست در فوریه 2006، کارشناسان "لابراتوار ساندیا " در نیومکزیکو، با محاسبات رایانه‏ای به این نتیجه رسیدند که هیچ‏کدام از این طرح‌ها برای ساخت موشکی که قادر به گذراندن جو باشد، کارآمد نیست.
وی ادامه داد: یک منبع دیپلماتیک یادآور شده بود که پس از افشای نادرست بودن برخی اطلاعات، برخی مسئولین آژانس که بعضاً در تحقیقات در خصوص ایران نیز دخیل بودند خواستار آن شدند که آژانس رسماً اعلام کند که قادر به تایید اسناد ارائه شده از سوی غرب نیست.
به نوشته این منتقد غربی، گزارشگر آسوشیتدپرس، یکی دیگر از دلایل خود را برای تلاش ایران بر دستیابی به تسلیحات هسته‏ای، مخالفت ایران با استقرار تعداد بیشتری دوربین در سایت غنی‏سازی نطنز دانسته است. جان نوشته است "مانع‏تراشی ایران بر سر راه نظارت آژانس، کارشناسان آژانس را نگران آن کرده که نتوانند به این اطمینان برسند که اورانیوم غنی شده در نطنز برای مصارف نظامی تولید نمی‏شود. "
البته در خصوص این ادعا نیز باید برای آسوشیتدپرس اظهار تاسف کرد، چرا که هفته گذشته ایران با افزایش تعداد دوربین‏های نظارتی آژانس در نطنز نیز موافقت نمود.
انتهای پیام