متن کامل گفتگوی مستقیم تلویزیونی رییس جمهور با شبکه اول سیما
ساعت ٢:٤۳ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٥/۳٠  کلمات کلیدی:

دکتر محمود احمدی نژاد در گفتگوی زنده تلویزیونی با شبکه اول سیما به تشریح روند انتخاب و معرفی اعضای کابینه دهم پرداخت.
متن کامل این گفتگو به شرح زیر است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم‌ عجل‌ لولیک‌ الفرج‌ والعافیه والنصر واجعلنا من‌ خیر اعوانه‌ و انصاره‌ والمستشهدین‌ بین یدیه


ماه مبارک رمضان یک هدیه استثنایی الهی به بشریت است
ماه مبارک رمضان یک هدیه استثنایی الهی به بشریت است یعنی خدای متعال دریچه‌ها و دروازه‌های جدیدی را در برابر بشریت و مؤمنین باز می‌کند.

وزرا باید به اصول و آرمان های ملت ایران وفادار باشند
سؤال: از نظر شما وزیر یعنی چه کسی شما به چه شخصیتی وزیر می گویید؟
رییس‌جمهور: از سخت ترین مراحل کار رییس‌جمهور انتخاب وزراست. تشخیص نیازهای روز که باید با تحلیل و دریافت روشن از نیازهای کشور همراه باشد و همچنین انتخاب افراد متناسب با این نیازها از میان خیل خوبان کار بسیار مشکلی است. باید روندی را انتخاب کرد که حداکثر اطلاع از خوبان و افراد متناسب برای پست وزارت را به دست آورد و سپس به ارزیابی آنان پرداخت. در ادامه باید افرادی را بر اساس نیاز کابینه انتخاب و سپس آن افراد را برای پذیرش مسئولیت قانع کرد.گروه کاری باتجربه و امینی در این مدت زحمت کشیدند و حتی بسیاری از وزرای دولت نهم افراد شایسته برای پست وزارت را معرفی کردند. فلسفه وزارت، خدمت به مردم است و وزیر یعنی کسی که خود را خدمتگزار و نوکر مردم بداند. افرادی که برای کابینه انتخاب می‌کنیم باید انسان‌هایی مومن، پاک، ساده زیست، شجاع، اهل تصمیم گیری و خدمت و به اصول و آرمان‌های ملت ایران وفادار باشند.
سوال: شما در انتخاب چنین شخصیت‌هایی که اکنون اسامی آنها نهایی شده است چه مراحلی را طی و چه شاخص‌هایی را تعیین کرده‌اید؟ آیا این افراد در هر سمتی شایسته‌ترین هستند و افراد دیگری که به دلایلی کنار گذاشته شده‌اند شایستگی هم داشته اند؟
رییس‌جمهور: معنای اینکه برخی از کابینه کنار می‌روند این نیست که آدم‌های بد یا ناتوانی هستند، اینطور نیست؛ یا فردی که جدید آمده است حتماً به لحاظ کارآمدی از آنها کارآمدتر نیست. ما مجموع شرایط را در نظر می‌گیریم و انتخاب می‌کنیم و لزوما انتخاب من به معنای بهترین انتخاب عالم نیست چون بالاخره ما این افراد را با تشخیص و توان خودمان از میان 70 میلیون که حداقل 20 میلیون آنها آدم‌هایی هستند که توانایی قابل عرضه دارند انتخاب کرده‌ایم. اصلا شناسایی از میان 20 میلیون نفر شدنی نیست. ما هم اعلام عمومی کردیم، حتی از مجلس شورای اسلامی خواستم که پیشنهاد کنند. عده بسیاری پیشنهادهای خوبی دادند، همچنان که در دانشگاه‌ها و مراکز عمومی اعلام کردیم و افراد مختلفی را پیشنهاد دادند. از خود وزرا و هر جایی که امکان مشارکت در این تصمیم‌گیری بود، خواستیم که افرادی را معرفی کنند و عده زیادی معرفی شدند که خواهم گفت که در برخی انتخاب‌ها برای یک انتخاب چند نفر را بررسی کردیم و از بررسی تعداد بسیاری افراد، بالاخره به یک شخص رسیدیم.
معیارهای سه گانه برای انتخاب وزرا را داریم، صلاحیت‌های عمومی فرد، کسی را که انتخاب می‌کنیم که انسانی مومن، پاک، مردمی، ساده زیست، شجاع و اهل تصمیم گیری باشد. بر اساس میثاقی که با همکارانمان می‌بندیم این افراد باید کسانی باشند که خود را وقف خدمت به مردم کنند و به اعتقادات ملت ایران وفادار و آزاده باشند. این افراد نباید به این یا آن دسته تمایل داشته باشند، تا بتوانند خود را وقف خدمت به مردم کنند و به اصول جمهوری اسلامی مقید و مومن باشند. کارآمدی وتخصص از دیگر ویژگی‌های لازم است، این افراد باید بتوانند بار را از دوش دولت وکشور بردارند یعنی توانمند و متخصص باشند. سعی کرده ایم متخصصان را انتخاب کنیم، البته همیشه فاصله‌ای میان متخصصان نظری و دانشگاهی با حوزه عمل وجود داشته است؛ ولی سعی کرده ایم در این زمینه هم اینها را به هم نزدیک کنیم. همگرایی و وجود اراده در کارهای جمعی را در میان اعضای کابینه مهم و ضروری است. متوسط توان کابینه دهم بالاتر از کابینه نهم خواهد بود. کابینه دهم یک گام جلوتر از کابینه نهم است و کابینه نهم نیز با کابینه‌های قبلی فاصله زیادی دارد.

همگرایی در کابینه ضروری است
دسته سوم ویژگی‌های وزیران و اعضای کابینه در برخی جاها تعیین کننده است. معیارهای دسته سوم سرنوشت دولت را رقم می‌زند و آن همگرایی و اعتقاد داشتن به روح کار جمعی است. برخی فکر می‌کنند که کابینه 21 یا 30 جزیره جدا از هم است اما اصلاً این گونه نیست. درست است که در قانون برای هر وزیر تکالیفی تعیین شده اما این تکالیف 50 سال پیش نوشته شده است و هم اکنون بسیاری از مأموریت‌های دولت بین بخشی است یعنی با همکاری جمعی از وزرا قابل اجراست. برای انجام دادن برخی کارها ده وزارتخانه یا سازمان باید نظر بدهند و اگر همگرایی و همدلی در میان آنها وجود نداشته باشد کارها در نقطه‌ای متوقف خواهد شد. در عین حال انجام دادن برخی کارها نیز نیازمند تصمیم مجموعه دولت است. وجود شوراها و کارگروه‌های مختلف مؤید این موضوع است که انجام دادن برخی کارها با یک وزارتخانه امکان پذیر نیست و کاری بین‌بخشی است، بنابراین همگرایی و روح کار جمعی بسیار اهمیت دارد. وجه دیگر این موضوع آن است که وزرا یکدیگر و رییس‌جمهور را قبول داشته باشند و رییس‌جمهور نیز آنان را قبول داشته باشد. برخی نظر می‌دهند که فلانی خیلی خوب است، اگر چه تو را قبول ندارد اما او را در کابینه قرار دهید، ما می‌گوییم خوب است دست او را هم می‌بوسیم اما کابینه باید همگرا باشد یعنی همه همدیگر را قبول داشته باشند. اگر سی جزیره مستقل را کنار هم قرار دهیم خروجی نخواهند داشت بنابراین توان دولت باید هم‌افزا باشد نه اصطکاکی، لذا همگرایی و هماهنگی ضروری است. هنگامی که استاندار بودم بر سر یک موضوع اختلافی بروز کرد که 50 هزار نفر را تحت تأثیر قرار داد و نزدیک به 50 هزار هکتار از بهترین مراتع کشور آسیب دید. در آن هنگام از دولت وقت برای حل این مشکل درخواست‌هایی شد اما به نتیجه نرسید در صورتی که اگر اعتماد دوجانبه بود به سادگی کار انجام می‌شد.

انتخابات سطح سیاسی و اجتماعی کشور را صدها پله ارتقا داد
خیلی وقت‌ها محدوده کار مشخص نیست و نیاز به تقسیم دارد و دولت یک تیم است و فرد فرد نیست و همه اعضای دولت در برابر تصمیمات آن پاسخگو هستند لذا بدون همدلی و همگرایی نمی‌توانند کارها را پیش ببرند. انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری سطح سیاسی و اجتماعی کشور را صدها پله ارتقا داد.
تغییرات گسترده در وزرای پیشنهادی دولت دهم که وعده آن را داده بودم. اکنون ذهنیت، مطالبات، شرایط، ضروریات و نیازهای کشور در مقایسه با گذشته تغییر کرده است. انتخابات گذشته سطح مطالبات مردم و حتی جنس آنها را نیز در بسیاری از مناطق کشور تغییر داده و مأموریت‌های جدی برای دولت به وجود آورده است. این تغییرات شاید مقداری مشکلات برای دولت به وجود آورده باشد اما در برخی مسائل دست دولت را باز کرده است. در مورد ترکیب علمی کابینه دهم به این صورت است که یازده نفر از وزرای پیشنهادی دکترای تخصصی دارند و این در حالی است که در دولت نهم تعداد اعضای هیئت دولت با این رتبه علمی نه نفر بودند. در کابینه پیشنهادی دولت آینده یک نفر فوق تخصص، پنج نفر دکترای مهندسی در رشته‌های مرتبط، شش نفر مهندس «فوق لیسانس» و سه نفر دارای مدرک فوق لیسانس هستند.

ایجاد تغییر در مدیریت ها موجب گردش نخبگان در کشور است
سعی کرده ام نخبگان به دولت آینده راه یابند. وزن علمی دولت آینده و تطبیق تخصص اعضای هیئت دولت با حوزه مأموریت آنها بیش از 17 وزارتخانه را در بر می‌گیرد.
در مورد ضرورت تغییر در اعضای هیئت دولت، حضور بیش از اندازه در یک مجموعه موجب از بین رفتن ابتکار عمل و خشکی و جمود آن می‌شود. برخی افراد انسان‌های خوبی هستند اما اگر در یک حوزه حضور طولانی داشته باشند حلقه‌هایی را در اطراف خود تشکیل می‌دهند که ما با این شیوه‌ها مخالفیم.
در صورتی که تغییر انجام نشود امید آیندگان از بین می‌رود. جامعه باید نشاط و شادابی داشته باشد و مردم نیز این مسئله را می‌پسندند. ایجاد تغییر در مدیریت‌ها موجب گردش نخبگان در کشور می‌شود.

انتخاب سه زن واقعاً بر اساس مطالعه دقیق بوده است
درباره چینش کابینه دهم، انتخاب سه زن برای کابینه واقعاً بر اساس مطالعه دقیق بوده است. قطعاً انتخاب سه زن برای کابینه و پیشنهاد آن به مجلس بنا بر شایسته‌سالاری بوده است؛ اینکه حتماً سه زن را بخواهیم برای کابینه انتخاب کنیم، اینطور نبوده است زیرا اگر می‌خواستیم این طور عمل کنیم این موضوع را در انتخابات شعار خود می‌کردیم. در یک کنفرانس خبری خانمی از من سؤال کرد که آیا در کابینه تان از زنان استفاده خواهید کرد یا نه که من در جواب گفتم ارزیابی می‌کنم.
چه کسی گفته مردها بهتر از زن‌ها مجموعه‌ها را اداره می‌کنند، برخی کارها مانند جهاد یا رانندگی کامیون در بیابان کارهای سختی است که آقایان باید در صف اول باشند. مدیریت زن‌ها در جامعه یا ناخواسته کنار گذاشته شده است و یا بعضی مواقع هم خود زن‌ها خودشان را کنار کشیده‌اند. اسلام حجاب را گذاشته تا زن‌ها بتوانند در صفوف اول جامعه حضور داشته باشند، همان طور که در زمان انقلاب زن‌ها هیبت طاغوت را شکستند و همچنین در دفاع مقدس. ما زن و مرد را نقطه مقابل هم نمی‌دانیم بلکه مکمل هم می‌دانیم و در مسئولیت‌های اجتماعی هم ما شایسته سالاری را اصل می‌دانیم. بعضی‌ها به من گفتند تو که می‌خواستی خانم‌ها را بیاوری به عنوان مثال برای وزارتخانه‌هایی مانند وزارت تعاون از آنها استفاده می‌کردی که من در پاسخ گفتم اولاً شما وزارت تعاون را نمی‌شناسید زیرا بر اساس سند چشم انداز نظام قرار است 25 درصد اقتصاد ملی بر دوش این وزارتخانه باشد، ثانیاً اینکه چرا خانم‌ها را کوچک می‌بینید.
اگر مأموریت‌های سنگین انسانی هم بخواهیم باید خانم‌ها را برگزید، این عده از دوستان گفتند چرا در این زمان به خانم‌ها مسئولیت وزارت داده‌ای که من در پاسخ گفتم پس چه موقع باید مدیریت وزارتخانه‌ها را به زن‌ها داد. برخی فکر می‌کنند وقتی خانم‌ها در مجموعه‌ای حضور داشته باشند، در آنجا فضای منفی به وجود می‌آید در حالی که تجربه نشان داده هر جا خانم‌ها حضور داشتند اتفاقاً فضا اخلاقی شده است.


تا روز آخر باید کارها پیگیری شود
سوال: نظرتان در زمینه تاثیرگذاری شرایط پیش و پس از انتخابات ریاست جمهوری از جمله زمان پایان کار دولت نهم و آغاز کار دولت دهم بر روند کار خدمات رسانی دولت و پیشبرد امور کشور را بفرمایید.
رییس جمهور: بخشی از این امر طبیعی است وقتی دولت تغییر می کند تغییراتی اتفاق می افتد وخدمات‌رسانی مقداری افت می کند و در گذشته طول زمان این افت شاید بیش از شش ماه و در برخی موارد تا نه ماه بود و از چند ماه قبل از انتخابات یک سستی می آمد تا چند ماه بعد از انتخابات ادامه داشت. ما سعی کردیم این افت را به حداقل کاهش دهیم اگر خاطرتان باشد ما تا روزهای قبل از انتخابات یعنی روز شروع تبلیغات سفر استانی می رفتیم و کارها را پیگیری می‌کردیم و آن روزها ما افتتاح داشتیم کلنگ زنی وتصمیم گیری داشتیم ولی خبری اش نکردیم. برخی افتتاح ها را من نرفتم و طرح های بزرگی هم بود ممکن است برداشت دیگری شود اما در طول دوره تبلیغات جلسات دولت یک روز هم تعطیل نشد و اصلا درداخل دولت هیچ گاه بحث انتخابات به این معنا نشد و درتمام جلسات پیگیری بود وبعد از انتخابات هم ما مرتب جلسات دولت را داشتیم مگر بنا به ضرورتی که باید به استان ها می رفتند و یا تعطیلات تابستانی را که دو هفته بود امسال هم آن را یک هفته کردیم.
همین امروز من خودم از بندر عباس آمدم که هم کارهای آنجا را پیگیری کردم و بازدید از کشتی سازی و افتتاح و آب اندازی وحرکت کشتی به سمت اقیانوس را داشتیم؛ یعنی واقعا سعی کردیم کارها را دنبال کنیم که متوقف نشود.
برای اینکه مردم بدانند ویژگی های کابینه نهم و کابینه دهم را عرض کنم تقریبا اعضای کابینه نهم که الان در دولت نیستند دارند به وزیران جدید در تنظیم برنامه در رای اعتماد کمک می کنند و این معنایش این است که حضور دارند و کارها را دنبال می کنند نمی خواهم بگویم هیچ افتی اتفاق نیفتاده است ولی سرجمع دارند تلاش می کنند که افت قابل توجهی اتفاق نیفتد و امیدواریم این یک فرهنگ شود بالاخره یک وزیر مثل دو امدادی است آورده این چوب را سر این خط و به نفر بعدی می دهد مثل پاسداری است این سرباز دارد الان کشیک می دهد دو ساعت یا چهار ساعتش تمام شود تحویل سرباز بعدی می دهد وخوشبختانه همین روحیه واقعا در دولت نهم بود و همکاران عزیز من آنها که می دانند ما داریم چه کار می کنیم همه آنها می دانند.
آنها هستند و جزو تیم دولت هستند حتما در جای دیگری در خدمتشان خواهیم بود آن هم درجاهای مهم دولت اما حال جزو این دو، سه نفر نیستند ولی خودشان دارند الان کمک می کنند و بخشنامه کرده اند به تمام زیر مجموعه شان که باید کمک و همکاری کنید با وزیر جدید و خودشان هم دارند می روند به جلسات، وقت می گذارند، اطلاعات را می دهند وفضا واقعا این جوری است، نمی خواهم بگویم تا تمام رده ها این است ممکن است جاهایی کسی باشد کارها را زمین گذاشته و غفلت کرده باشد که شماها باید کمک کنید و رسانه ملی و مردم عزیز کمک کنند تا این نهادینه شود یعنی ما وقفه ای نداشته باشیم بنده تا پس فردا هستم بالاخره اگر خدا توفیق ویا عمری داد چهار سال دیگر همین موقع باید بنده تحویل نفر بعدی بدهم و تا روز آخر باید کار را پیگیری کنم چرا باید وقفه بشود؟ داریم تلاشمان را می کنیم خدا هم ان شاء الله عنایت کند.

دولت و مجلس با هم تعامل جدی و موثر دارند
دولت و مجلس تعامل جدی و مؤثر دارند اما هماهنگ کردن وزرای پیشنهادی با همه 290 نماینده مجلس ممکن نیست. برخی از نمایندگان اظهار نظر می کنند که دولت با مجلس هماهنگ نیست در حالیکه منظور آنان از مجلس خود و یا گروهشان است. دولت با اکثریت مجلس نشست داشته است و با اقلیت نیز نشستی خواهد داشت و در این نشست ها روند انتخاب وزراء و ویژگی های آنان را اعلام کرده و خواهد کرد. در عین حال معتقدیم همه نمایندگان رأی و جایگاه یکسانی دارند و کسانی که به نمایندگی از مجلس صحبت کنند روش درستی پیش نگرفته‌اند. در عین حال این نکته را نباید فراموش کرد که انتخاب وزرا اختیار و وظیفه رییس‌جمهور است و او باید با نگاه خود وزرا را به مجلس معرفی کند و نمایندگان به افرادی پیشنهادی رأی اعتماد می دهند یعنی صلاحیت های عمومی او را تأیید می کنند. بعضی ها توقع دارند دولت، وزرای پیشنهادی را با آنها هماهنگ کند و خود را نه به عنوان یک نماینده که در مقام مجلس قرار می دهند. هر چند این افراد قابل احترام هستند اما چطور ممکن است دولت بتواند با 290 نماینده خود را هماهنگ کند. هماهنگی دولت و مجلس برای اداره صحیح کشور ضروری و اجتناب ناپذیر است. یک اصل کلی وجود دارد و آن اینکه رییس جمهور برآیند مطالبات یک ملت است و نه یک منطقه،بخش و یا یک قشر و به همین علت شخص دوم کشور شناخته می شود و اجرای قانون و بار اداری کشور بر دوش او و دولت است. قوای مقننه و قضاییه نیز جایگاه پشتیبانی و نظارت دارند البته این به معنای تنزل جایگاه آنان نیست. برخی تصور می کنند وزیر باید هم از رییس جمهور و هم از مجلس دستور بگیرد اما این نگاه به فساد در اجرای کارها می انجامد. وزرا تحت نظر رییس جمهور فعالیت می کنند و نه تحت نظر مجلس و وظیفه مجلس نظارت بر امور است تا از قانون انحرافی رخ ندهد. اگر این مرزها مخدوش شود کار پیش نمی رود و این تعامل برای اداره درست کشور ضروری است.

روند انتخاب وزرا طبق قانون طی شده است
رییس جمهور در انتخاب وزرا طبق قانون اساسی اختیار دارد و روند انتخاب وزرا را طبق قانون طی کرده ایم. قوانین مجلس برای ادامه کارها در کشور و کمک دولت برای اجرای بهتر آن قوانین افزود: وزیر دولت از دو جا دستور نمی گیرد. وزیر دولت باید با بنده هم هماهنگ باشد که این تلقی، سیستم را به هم می ریزد. ما امیدواریم که مجلس به وزرای پیشنهادی رای اعتماد دهد. روز رای گیری برای هر وزیر پیشنهادی، مخالفان وزرا صحبت می کنند و در ادامه هم وزیر و رییس جمهور صحبت خواهند کرد. ما کارها را فوق قانون و دوستانه جلو می‌بریم، البته این موضوع به این معنا نیست که مرز مسئولیت ها و اختیارات و پاسخگویی ها ،‌مخدوش شود که اگر این گونه شود کار کشور جلو نمی رود .

مجلس و دولت یار یکدیگرند
وزرا مسئول عملکرد خود هستند و باید مشورت ها را به درستی در دستور قرار دهند. دولت و مجلس با یکدیگر و به صورت دوستانه ،‌کشور را جلو می برند و دست در دست هم ، به فکر پیشرفت کشور هستند. فضای کنونی بین مجلس و دولت بسیار دوستانه است و با قاطبه مجلس و نمایندگان کارها را پیش می بریم. وزرا باید توصیه ها را برای انجام دادن بهتر کارها بپذیرند. البته وزرا هم باید ببینند اگر آن توصیه ها در اجرای کار مشکل ایجاد می کند آنها را انجام ندهند .
سوال مجری: برخی ها می گویند تعدادی از افراد پیشنهادی قطعا رای نمی آورند و دکتر احمدی نژاد هم این موضوع را می داند نظر شما چیست ؟
رییس جمهور: شنیده ام برخی از نمایندگان البته دو نفر گفته اند چهار نفر یا پنج نفر از وزرای پیشنهادی حتما رای نمی‌آورند، نمی دانم این موضوع را از کجا می گویند چرا که الان مجلس تعطیل است و رای هم مخفی است. نمی خواهم جسارت کنم اما به نظرم می رسد برخی ها می خواهند نظر خود را القا کنند .
افراد آزادند نظر خود را بدهند و این جزو حقوق نمایندگی مجلس است. قوا مستقل از هم هستند و نمی توانیم به نماینده ای بگوییم چرا رای دادید یا ندادید اما این بد است وقتی که کابینه ای هنوز معرفی نشده است فردی بگوید که از این لیست پیشنهادی پنج نفر رای نمی آورند. آیا آن فرد تصمیم گرفته است کاری کند که پنج نفر از وزرا رای نیاورند که این خیلی بد است و به نظرم از تعامل سازنده به دور است و روش درستی برای پیگیری امور کشور نیست . دیدم که برخی ها آمده اند و در تلویزیون گفته اند به اندازه ای که رییس جمهور در تلویزیون حرف می زند باید به من هم اجازه بدهید که من هم حرف بزنم سوال این است که بر اساس چه منطقی این حرف را می زنید و با کدام استدلالی این گونه حرف می زنید؟ رییس جمهور رییس قوه مجریه و منتخب کل ملت و موظف است قانون اساسی را اجرا کند و باید با مردم حرف بزند.
نمایندگان مجلس طبق قانون فرصت بررسی برنامه های وزرای پیشنهادی را دارند. دو نماینده به عنوان مخالف وزیر و دو نماینده به عنوان موافق وقت دارند صحبت کنند. سه نفر می آیند می خواهند فضای میان دولت و مجلس را تحت تاثیرقرار دهند، بعد می گویند دولت به مجلس بی اعتنایی کرده است. دولت و بنده با بسیاری از نمایندگان ارتباط صمیمی داریم. ما به نمایندگان مجلس شورای اسلامی احترام می گذاریم و من خود را کوچک همه ملت می دانم. در مجلس فرصت وجود دارد و درباره وزرای پیشنهادی بحث خواهد شد.
بنده به قول خود به مردم برای ارائه گزارش مفصل پایبند هستم. نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم براساس استقلال قوا و طبق قانون در زمان بررسی رای اعتماد نظر می دهند و به نظرآنها احترام می گذاریم وهیچگاه ناراحت نمی شوم اگر نماینده ای در مجلس برخلاف من صحبت کند. آنهایی که تلاش می کنند رابطه مجلس با دولت را مخدوش نشان بدهند حتما موفق نخواهند شد چون مجلس و دولت دو قوه مستقلند و در عین حال دوست و یار یکدیگرند. اگر همکاری نباشد کار پیش نمی رود و ما از منطق مدیریتی تبعیت می کنیم. امکان اینکه با 290 نفر هماهنگ باشیم، وجود ندارد و قانون نیز آن را پیش بینی نکرده است زیرا در غیر اینصورت کابینه ای درست می شود مثل آدمی که یک دستش 4 متر است و دست دیگرش نیم سانتیمتر است و این شدنی نیست.
کابینه باید تیمی هماهنگ باشد. برخی دوستان فهرست وزرا را از ما گرفته اند و می گویند این افراد خوب هستند اما رای نمی آورند ،برای اینکه رای بیاورند جای آنها را عوض کنید. پیشنهاد شما مانند این است که ما تیمی را برای مسابقه فوتبال انتخاب کنیم و شما بگویید دروازه بان را به جای فوروارد بگذارید و فوروارد را به دفاع و دفاع را به هافبک منتقل کنید ،این دیگر تیم نخواهد شد. ما با نگاه سیستماتیک وزرا را چیده ایم و با مطالعه دقیق به یک نفر رسیده ایم تا کار دولت صحیح پیش برود.

معرفی وزاری انتخابی کابینه دهم و ویژگی های آنان
من در اینجا به معرفی وزرای انتخابی کابینه دهم و ویژگی های این افراد می‌پردازم.
برای وزارت آموزش و پرورش خانم دکتر سوسن کشاورز انتخاب شده است. مأموریت اصلی آموزش و پرورش تربیت نیروی کارآمد، مؤمن و عالم برای کشور است. تربیت انسان باید بر اساس ویژگی های فرهنگی کشور و آرمان های جمهوری اسلامی ایران انجام شود و در این زمینه نگاه غالب باید نگاه اخلاقی باشد چرا که ما نیازمند علم اخلاقی و انسانی هستیم.
در طول تاریخ آموزش و پرورش مدیران در پی تغییر ساختار فیزیکی در این وزارتخانه بوده‌اند. بخشی از این تغییرات تحمیلی بوده اما بخشی از آن نیز ناشی از ویژگی های افرادی بوده است که در آموزش و پرورش بودند. معلمان معتقدند برنامه آموزش را باید به گونه ای تنظیم کرد که نقش فرهنگی و انسانی غلبه داشته باشد و به همین دلیل شخصی باید عهده دار مسئولیت در این وزارتخانه شود که وجه غالب او تربیت و فرهنگ باشد.
تخصص آقای علی احمدی مدیریت و سازماندهی است. بیش از 600 نفر برای وزارت آموزش و پرورش معرفی شدند اما به نظر من خانم ها برای وزارت آموزش و پرورش با نگاه تربیتی مناسب ترند چرا که جنس زن تربیتی است.
مهندس رضا تقی پور به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات است. آقای دکتر سلیمانی اعلام کرد که خسته شده است و آقای تقی پور را ایشان معرفی کرد.

در وزارت اطلاعات به تحول نیاز داشتیم
جناب آقای محسنی اژه ای انسان خوبی بودند و زحمت کشیدند که تشکر می کنم اما در این وزارتخانه به تحول نیاز داشتیم. اگر وزارت اطلاعات مأموریتش را درست انجام می داد این آسیب ها را در سطح خیابان نداشتیم، یک تعداد از مردم از دست رفتند. البته مقصر آقای محسنی نیست اما باید آنجا تغییرات اساسی اتفاق می افتاد که البته کار آغاز شده و آقای مصلحی از انسان های شایسته، دلسوز، ‌عالم دینی و انسان عالمی است. وی 23 سال درس خارج رفته است، زوایای کار فرهنگی را می داند و ارتباطات اجتماعی او بسیار وسیع است. باور ما این است که این وزارتخانه باید مردمی ترین نهاد این کشور یعنی اطلاعات 70 میلیونی باشد و فکر می کنم بدنه وزارت اطلاعات نیز همین را می خواهد. وزارت اطلاعات 70 میلیونی مردمی برپا خواهد شد، اکنون نیروهای متخصص اطلاعاتی فراوانی در عرصه های داخلی، خارجی و ضدجاسوسی و بهترین، پاک ترین و مردمی ترین بدنه را در این وزارتخانه داریم.
در وزارت امور اقتصادی و دارایی سعی کرده ایم تیم اقتصادی هماهنگ باشد و دکتر حسینی همچنان که تجربه هم شد،‌ متخصص، دلسوز و انسان تصمیم گیری است ضمن آنکه بر اقتصاد کشور اشراف دارد. وی جوان، پرتوان و هماهنگ است که می تواند بخش اقتصادی دولت را هماهنگ کند ضمن آنکه در تهیه برنامه های تحول اقتصادی واقعاً نقش خیلی خوبی داشت به همین علت او را دوباره انتخاب کردیم.
انتخاب منوچهر متکی با عنوان وزیر امور خارجه به ین خاطر است که او قبلاً هم در این مسئولیت بوده و آن را تجربه کرده ضمن آنکه دیپلمات حرفه ای متعهد و وفادار به حقوق ملت است. وی چهار سال در دولت نهم زحمت کشیده است و تجربیات و تخصص این کار را هم دارد.
در وزارت بازرگانی آقای دکتر میرکاظمی را داشتیم که از مدیران بسیار خوب یعنی کسی است که نگاه سیستمی دارد و زیرساخت ها را در بخش بازرگانی آماده کرده است. اکنون بخش بازرگانی را خود بازرگانان و اصناف اداره می کنند و دولت در بسیاری جاها خود را کنار کشیده است و خودشان بازار را تنظیم می کنند اگر چه نواقصی هم هست که برطرف خواهد شد. وی جای خود را به غضنفری داده است که در اینجا نیز افراد فراوانی را مطالعه و درباره برخی از استادان دانشگاه بحث کردیم. آقای غضنفری هم استاد دانشگاه است و در نهایت به این رسیدیم که کارهایی که در این بخش آغاز شده است باید تکمیل شود ضمن آنکه بسیاری از اصناف هم خودشان از ما معرفی وی را خواستند و گفتند او تعامل خوبی دارد. آقای غضنفری را در بخش صادرات غیرنفتی موفق است. نگاه ما در بازرگانی باید مدیریت بازار داخلی با غلبه صادرات باشد و امیدوارم وی بتواند این کار انجام دهد.

بانوان سازندگان آینده جامعه هستند
در وزارت بهداشت برای رسیدگی بیشتر به بانوان خانم وحید دستجردی در نظر گرفته شده است.
بنده از دکتر باقری لنکرانی تشکر و قدردانی می‌کنم ایشان از مدیران شایسته و زحمت کش است. علاقه ویژه ای به ایشان داشته و دارم اما با تحقیق در وضع بهداشت و درمان به این نتیجه رسیدیم که نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می دهند و آنان مشکلات بیشتری درخصوص مسائل بهداشتی و درمانی دارند. به همین علت و با توجه به اینکه نیمی از کادر پزشکی و پیراپزشکی، بانوان هستند متخصص زنان برای تصدی پست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نظر گرفته شده است. بررسی ها نشان می دهد بانوان در زمینه بهداشت و سلامت آسیب پذیرترند و به خاطر حُجب و حیا بسیاری از مشکلات و بیماری های خود را بیان نمی کنند. یک متخصص زنان به عنوان وزیر بهداشت در نظر گرفته شده است تا کار رسیدگی به بانوان با جدیت بیشتری انجام شود. بانوان سازندگان آینده جامعه هستند و اگر سالم باشند جامعه نیز سالم خواهد بود. ما به این نتیجه رسیدیم اگر یک متخصص بیماری های زنان یک یا چند دوره در صدر وزارت بهداشت قرار گیرد به طور طبیعی بر مشکلات بهداشتی و درمانی بانوان در جامعه غلبه خواهیم یافت.
ابقای عباسی وزیر تعاون در سمت خود به این خاطر است که ایشان یک دوره وزیر تعاون بود، عملکرد موفقی داشت و ارتباط خوبی هم با بدنه وزارت تعاون برقرار کرد و آنها نیز خواستار ابقای وی بودند ضمن اینکه با پیگیری های خود توانست بانک تعاون را که یکی از آرزوهای بخش تعاون کشور بود تأسیس کند.
اما آقای خلیلیان برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی بدین خاطر است که آقای اسکندری در دوران تصدی خود در این وزارتخانه بسیار تلاش کرد و از معدود وزیرانی بود که شماره تلفن او در دست مردم قرار داشت اما ما نیازمند تحول بودیم تا اقتصاد کشاورزی وارد جریان اقتصادی کشور شود و نوع برنامه ریزی ها تغییر کند.

وزیر دادگستری عامل تفاهم میان سه قوه است
مرتضی بختیاری به عنوان وزیر پیشنهادی دادگستری است. وزیر دادگستری از میان کسانی که رئیس قوه قضائیه معرفی می کند انتخاب می شود و از آنجا که باید رأی مجلس را نیز کسب کند، از وزیر دادگستری می توان به عنوان عامل تفاهم میان سه قوه نام برد.

وزیر راه باید میان بدنه وزارت با نهادهای علمی رابطه برقرار کند
وزیر راه که استاد تمام این رشته است باید میان وزارتخانه و محیط های علمی رابطه برقرار کند. دکتر بهبهانی از پرکارترین وزرای دولت نهم بود و با دلسوزی تمام کار را دنبال می کرد.
از وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح این انتظار می رود با نیروهای مسلح تعامل کافی داشته باشد.
وزیر رفاه و تأمین اجتماعی تعامل مستقیم با محرومان جامعه و جامعه بازنشستگان دارد و تصور این است که یک خانم حس بهتری در رسیدگی به محرومان، درک مسائل بهزیستی و رسیدگی به امور بازنشستگان داشته باشد. خانم آجرلو نماینده مجلس و مدیر است و تحصیلات روانشناسی دارد و اکنون در حال تحصیل در رشته تربیت در دوره دکتری است. برخی انتقاد می کردند که چگونه این خانم می تواند بنگاه اقتصادی اداره کند و پرسش من این است که چرا نمی تواند.
محرابیان وزیر پیشنهادی صنایع و معادن از جوان های خوب کشور است. پیشنهادهای بسیاری برای این وزارتخانه مطرح بود اما با توجه به عملکرد خوب آقای محرابیان در دو مقطع «بحران جهانی» و «تحریم»، وی انتخاب شد. برخی تبلیغ می کردند دوهزار کارخانه تعطیل شده است حال آنکه به هیچ وجه این طور نیست. در این دوره با همت وزیر و تلاش های مردانه اهالی صنعت با وجود تحریم و بحران جهانی، رشد صنعتی قابل توجهی داشتیم در حالی که در دوره های قبل800 کارخانه تعطیل شد و مشکلات بسیاری وجود داشت. البته اکنون نیز مشکلات وجود دارد اما برآیند عملکرد، قابل توجه است.
توقع از وزیر آینده علوم این است که در حوزه آموزش عالی کارها قوی تر، جدی تر و هدفدارتر پیش برود و خروجی دانشگاه ها، انسان های مثبت، هدفدار و شجاع باشند.
وزیر آینده علوم باید از توانایی ارزشمند استادان و دانشجویان برای این منظور بهره کافی ببرد. آقای زاهدی فداکار، دلسوز و صاحب تحصیلات عالی بود (استاد تمام ریاضیات) و فکر می کنم فضای علمی و آموزشی کشور در صورتی که به یک دکترای مهندسی سپرده شود، امور قوی تر و جدی تر پیش برود.
آقای دکتر حسینی وزیرپیشنهادی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی است. وزارت ارشاد یکی از سخت ترین وزارتخانه‌هاست، برخی‌ها این را ساده می‌گیرند اما آنجا جای نخبگان ، هنرمندان ، ادیبان است و اهالی فرهنگ ما جز برجستگان کشورند. اداره کردن این وزارتخانه کار آسانی نیست ما کسی را می‌خواستیم که سعه صدر داشته باشد ،کار فرهنگی را بفهمد و کار هنری و رسانه و ارتباط با اهالی فرهنگ را تجربه کرده باشد که البته انتخاب خیلی سخت است. البته آقای صفار واقعا زحمت کشید بالاخره ایشان از مدیران خوب کشورند دلسوز وعلاقه مند است اما کار خیلی سخت است چون سروکارت مستقیم با آدم‌هاست وجنس مدیریت آن هم فرهنگی است. در این حوزه با آدم‌هایی سروکار دارید که همه هم توانمندند وهم صاحب نظرند وهم مدعی هستند وسلایق گوناگون هست واین هم جزو زیبایی‌های اهالی فرهنگ است اگر اهالی فرهنگ همه یک سلیقه داشتند که اصلا زیبا نبود.
درباره وزارت کار واموراجتماعی، آقای جهرمی در این وزارتخانه خیلی زحمت کشید گرچه خیلی دست‌ها بسیج شد تا جلو ایجاد اشتغال را بگیرد. جوسازی‌هایی کرده اند که بنگاه‌های زود بازده شکست خورده است در حالی که جزو موفق ترین کارها بود. لازمه کشوری است که حدود دو ونیم میلیون جوان مستعد بیکار دارد این است که به سرعت اشتغال ایجاد شود اتفاقا انحرافمان هم نسبت به سایر کشورها خیلی کم بود. آقای شیخ الاسلام هم خیلی جوان ترند وآقای جهرمی هم درخدمتشون هستیم ولی آقای شیخ الاسلام جوان است و استاندار واقعا موفقی بود ودر دوره‌ای که در هرمزگان استاندار بود برای مدتی کوتاه پنج درصد بیکاری را در این استان کاهش داد و وی انسان مدیری است وروحیه سازمان یافته خوبی دارد.

وزارت کشور موتور حرکت دولت در کشور است
درباره وزارت کشور، دراین وزارتخانه آقای نجار را معرفی کردیم.آقایان محصولی، کردان و پورمحمدی زحمت کشیدند، یک دوره هم آقای سید مهدی‌هاشمی سرپرست بود و بالاخره همه آن‌ها زحمت کشیدند. آقای محصولی انتخابات را برگزار کرد اما ما فکر می‌کنیم وزارت کشوریعنی تجلی خدمت گزاری به مردم و وزارت کشورهم باید جزو مردمی ترین وزارتخانه‌های ما باشد آقای نجار هم اصلا خصلتش مردمی است از اول هم که توی کارها آمده است و ارتباطات مردمی دارد وقتی وزارت دفاع بود ارتباطاتش با بدنه وزارت گسترده وهرجا ماموریت مردمی دادیم رفت انجام داد. واقعا در وزارت دفاع ایشان موفق بود و توانست کار منظم و سیستماتیک انجام دهد وروحیه اش روحیه مردمی و متواضع است. وزارت کشور باید مدیری داشته باشد که درهمه جای کشور بتواند حضور یابد، دولت نمی‌تواند هر روز همه جا باشد ووزارت کشور همه جا هست وهمه وزارت کشورباید این طور باشد، آقای نجارآدم توانمندی است متخصص هم هست کار خوب تخصصی هم انجام داده است. درگذشته مایک نگاهی داشتیم که وزارت کشور فقط یک سازمان سیاسی است، ما فکر می‌کنیم این طوری نیست کار سیاسی بخشی از وزارت کشور موتور حرکت دولت در کشور است. حل مشکل مسکن در کشور از اولویت‌های دولت دهم است.

حل مشکل مسکن، از اولویت های دولت دهم
بنده از زحمات آقای سعیدی کیا قدردانی می‌کنم و آقای نیکزاد را به عنوان وزیر آینده مسکن و شهرسازی معرفی کردم. آقای سعیدی کیا چهار دوره وزیر مسکن و از مدیران دلسوز،‌ نجیب و صاحب فکر بوده است. وی فشارهای بسیاری را در دوره گذشته متحمل شد اما در این دوره فشار بیشتری بر این وزارتخانه وجود دارد زیرا باید مسئله مسکن را به نقطه مطلوب آن برسانیم. آقای نیکزاد فردی جوان است. وزارت مسکن و شهرسازی نیازمند تحول گسترده است. آقای نیکزاد از موفق‌ترین استانداران دولت نهم بوده و در فعالیت‌های عمرانی، مسکن و صنعت فعالیت گسترده‌ای داشته و انسانی پرانرژی است. وزارت مسکن باید در دوره جدید طرح‌های گوناگون مسکن مانند مسکن مهر را به سامان برساند.
بنده از زحمات آقایان وزیری‌هامانه و نوذری تشکر و قدردانی‌ می‌کنم، دولت نهم نخستین دولتی بود که وزیر نفت را از درون این وزارتخانه انتخاب کرد. بدنه وزارت نفت انسان‌هایی دلسوز و تلاشگر هستند. در 30 سال گذشته همواره به این صنعت به عنوان منبعی درآمدزا و پروژه‌ای نگریسته شده است. باید نگاهمان را به صنعت نفت راهبردی کنیم زیرا در بخش اقتصاد و سیاست بین الملل نیازمند این شیوه هستیم. میرکاظمی را به عنوان وزیر پیشنهادی برای این وزارتخانه معرفی می‌کنم. وی فردی مهندس و استراتژیک است و دکترای مدیریت دارد. میرکاظمی می‌تواند با به‌کارگیری تجربیات فراوانش وزارت نفت را از حالت روزمرگی و فصلی خارج کند.
علی آبادی را به عنوان وزیر پیشنهادی برای وزارت نیرو معرفی می‌شود. از آقای پرویز فتاح که انسانی زلال، دلسوز، ‌پرکار و پرجنب و جوش و جزو پاک ترین مدیران دولت بوده است در بخش دیگری که حجم کار آن کمتر اما اهمیتش بیشتر است استفاده خواهم کرد. علی آبادی دارای کارشناسی راه و ساختمان است و در زمان ریاست بر سازمان تربیت بدنی هشت میلیون متر مربع ورزشگاه احداث کرده است. این در حالی است که قبل از دولت نهم فقط پنج میلیون متر مربع ورزشگاه در کشور وجود داشت. با اینکه علی آبادی در فوتبال موفق نبود و اشکال از خود وی بود اما در رشته‌هایی که هیچ وقت آرزوی مدال آوری نداشتیم توانستیم مدال‌های متعددی به دست آوریم و اکنون این رشته‌ها رو به شکوفا شدن است. علی آبادی می‌تواند در وزارت نیرو موفق تر عمل کند زیرا نگاهی همگرا دارد.

همگرایی از ویژگی‌های وزرای دولت نهم است
همگرایی از ویژگی‌های وزرای دولت نهم است. در این دولت تقریباً هیچ وزیری در مصاحبه‌هایش مشکلات خود را به دوش وزارتخانه دیگری نینداخت. موفقیت دولت نهم نسبی بوده است و امیدواریم در دوره جدید در نقطه مطلوب ملت ایران قرار گیریم.

تغییر سازماندهی نهاد ریاست جمهوری در دست بررسی است
سوال: آیا در حوزه معاونان و مشاوران چه ستادی و چه مدیران سازمان‌های تابعه ریاست جمهوری هم تغییراتی ایجاد خواهد شد؟
رییس‌جمهور: در این خصوص نیز تصمیماتی گرفته شده است ضمن اینکه تغییر سازماندهی نهاد ریاست جمهوری در دست بررسی است. احساس می‌کنیم ماموریت‌ها عوض شده، در یک دوره‌ای باید به سرعت سفرهای استانی انجام می‌شد که این کار صورت گرفت و اکنون نیز بنا داریم سفرهای استانی را به عنوان یک اصل در دولت ادامه دهیم. باید حضور دولت در تمام نقاط کشور احساس و بوروکراسی، مدیریت و از همه ظر فیت‌های موجود کشور استفاده شود. ماموریت‌های جدیدی تعریف شده که نیازمند هماهنگی‌های جدیدی است. در حوزه‌های معاونان هم قصد داریم یک خانم را وارد کابینه کنیم اما در حوزه محیط زیست به این نتیجه رسیدیم از یکی از آقایان استفاده شود. اگر چه به لحاظ فهم محیط زیست خانم‌ها ارجحند اما ساختار محیط زیست کشور متناسب با نیازهای امروز نیست و باید تغییر کند.
از خانم جوادی در دوران تصدی سازمان حفاظت محیط زیست قدردانی می‌کنم. ایشان واقعا زحمت کشیدند و برای انجام دادن مسئولیت‌های خود وقت گذاشتند، گزارش‌های 200 صفحه‌ای را می‌خواندند تا بتوانند با اشراف کامل تصمیم بگیرند و در عین حال در اجرای طرح‌ها وزیران را راهنمایی می‌کردند تا از محیط زیست به نحو مطلوب تری صیانت شود و از ایشان در جای دیگر کمک خواهیم گرفت. ارتقای مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به معاونت در دستور کار دولت است و آن را بررسی کرده ام اما هنوز از ظرفیت‌های این مرکز استفاده نشده است.

ارتقای مرکز امور زنان به معاونت در دستور کار است
خانم طبیب زاده استاد دانشگاه و متخصص دندانپزشکی است که خیلی زحمت کشید و تحرک بسیاری داشت. این مرکز هنوز ظرفیت‌های بیشتری دارد که برای خود خانم‌ها نیز این مسئله هنوز جا نیفتاده است که از این ظرفیت چگونه استفاده کنند. اینکه این مرکز به معاونت ارتقا پیدا کند باید ساختار دیگری برایش ایجاد شود وگرنه بدون ساختار تغییر نام آن به معاونت چه سودی دارد؟ ما می‌خواهیم کارآیی بیشتری داشته باشد. خانم طبیب زاده خیلی اصرار داشت که برود و کارهایش را در دانشگاه ادامه دهد و حتی چندین نامه به من نوشت و گفت در کارهایش وقفه ایجاد شده است و نمی‌تواند برای آن وقت بگذارد. به همین علت قرار شد خانم طبیب زاده وقت بیشتری برای دانشگاه اختصاص دهد که البته به فرد دیگری که مسئول این مرکز شود کمک خواهد کرد اما آنجا حتماً مرد منصوب نمی‌کنم.
سوال مجری: اشاره کردید کسانی که مسئولیت دارند باید تا ساعات آخر کارشان را ادامه دهند اما از گذشته‌های دور مرسوم بوده است که معمولاً مدیران جدید همه کارهای مدیران پیشین را تا حدودی متوقف یا بازنگری می‌کنند که صدماتی به طرح‌ها و کسانی که با آن سازمان‌ها سر و کار دارند وارد می‌شود البته این حقشان است که تغییر بدهند اما چطور می‌شود حد وسط را در نظر گرفت؟
رئیس جمهور: آنجایی که باید تغییر می‌کرد توضیح دادم، این معنایش این نیست که کارهای گذشته متوقف شود، مطلقاً چنین چیزی نیست؛ دولت نهم برنامه‌های بسیار خوبی را آغاز کرده است که باید با قوت بیشتر ادامه یابد. خیلی‌ها ایراد می‌گرفتند که چرا در دولت نهم تغییرات بسیار بوده و بعضی‌ها در ذهنشان جا افتاده که اصل تغییر چیز بدی است اما چه کسی این حرف‌ها را بیان کرده است؟ به چه علت می‌گویند تغییر کار بدی است؟ اتفاقاً‌ جایی که برنامه دارید مجبورید تغییر بدهید؛ اصل، برنامه است زیرا ما با سرعت بالا جلو می‌رویم و ممکن است به علل گوناگون افراد نتوانند با این سرعت بیایند؛ اشکال ندارد چون برنامه وجود دارد و دیدید که تغییرات، آسیب جدی به برنامه دولت نزد. ما همه برنامه‌هایی را که از روز نخست اعلام کرده بودیم تا آخر پیگیری کردیم، البته دیگران توقف ایجاد کردند و ضربه زدند اما خود دولت از درونش دچار مشکل نشد. فرض می‌کنیم همان دولت نهم است که تغییراتی در آن ایجاد شده است ضمن آنکه همه افرادی که در دولت نهم بوده اند در موقعیت‌های دیگر به فرد جدید کمک می‌کنند تا بر کارها مسلط شود. به عنوان مثال یکی از دوستان از ما خواست که حتماً او را در بخش مشاوره قرار دهیم و گفت در اجرا حوصله ندارد می‌خواهد مشاوره بدهد. دوست دیگری از ما خواست که او را در همان وزارتخانه در سطح پایین تر در رده‌های سوم و چهارم قرار دهیم. ستادی هم برای هماهنگی این کار ایجاد شده است تا معاونان و مدیرانی که می‌خواهند تغییر کنند با این ستاد مشورت شود تا نگاه اصلی حاکم بماند و آسیب نبیند. از مردم عزیز که با حوصله به سخنان خادم خود گوش دادند تشکر می‌کنم و مرتب کارهایی را که انجام می‌شود به مردم گزارش خواهم داد. از آنهایی که می‌توانند مشورت و نظر بدهند و از همه می‌خواهم کمک دهند، ما سایتی داریم و در جاهای مختلف اعلام کرده ایم که در دسترس هم هست.
کمتر روزی است که حداقل 15 تا 20 نامه مردمی، چه آنهایی که تقاضا دارند و چه آنهایی که پیشنهاد یا نظری داده اند، مطالعه نکنم ضمن اینکه مجموعه سازمانی هم خلاصه نظرهای مردم و پیشنهادهای آنها را می‌آورند و مطرح می‌شود. جایگاه مجلس جایگاه بسیار رفیعی است و اگر ما با هم گفتگو می‌کنیم به هیچ وجه معنایش بی احترامی و بی اعتنایی نیست. ما در مجلس با 290 نماینده‌ای که همه محترم و عزیز هستند مواجهیم که همه را دوست داریم. موفقیت مجلس را موفقیت دولت و موفقیت دولت را موفقیت مجلس می‌دانیم و فکر می‌کنیم باید با همدلی، همراهی و تعامل برنامه‌ها را جلو ببریم.
سعی کرده ایم افرادی را انتخاب کنیم که روحیه بالای تعامل را با مجلس و قوه قضاییه داشته باشند؛ ما با هم دوستیم باید کارها را جلو ببریم و این شاخص در تصمیم گیری‌های من بوده است. از این پس هم افرادی که انتخاب شده اند در هر جلسه‌ای که نمایندگان تشخیص دهند چه در کمیسیون‌ها و چه در فراکسیون‌ها می‌روند و به پرسش‌های آنان پاسخ می‌دهند تا با همدلی جلو برویم.
برنامه‌ها مهم هستند، فکر می‌کنم که به طور اصولی در همدلی با نمایندگان کارهای اساسی در کشور انجام می‌شود که برای این همدلی مبنا وجود دارد. مبنای نخست اعتقادات و نوع نگاه ما و مبنای دوم نوع نگاه مردم است؛‌ بالاخره مردمی که به ما و مجلس رأی داده اند به یک برنامه رأی داده اند. مطمئنم قاطبه نمایندگان مردم با برنامه‌های رئیس جمهور همدلند و برنامه‌ها را برنامه‌های خودشان می‌دانند همان طور که رئیس جمهور دغدغه‌های نمایندگان را دغدغه خود می‌داند و علاقه مند است کارها را با هم جلو ببریم زیرا ما با هم برادریم.

والسلام