ابعاد تازه تری از تخلفات مدیران مترو/ امتناع مدیران مترو از پاسخگویی
ساعت ۱٢:٥٢ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۸/٧  کلمات کلیدی:
مهمترین مشکل رانندگان خط 5 بحث سلامتی و بهداشتی آنان است زیرا به دلیل وجود دائمی جریان الکتریسیته 25 هزار ولتی بالای سر لکوموتیوران، از میان حدود 150 راهبر، تاکنون حدود 20 نفر برای برداشت غده مجبور به انجام عمل جراحی شده اند. شبکه ایران: "نارضایتی کارکنان از مدیران ارشد شرکت مترو" عنوان مطلبی است که روز گذشته به عنوان علت اصلی بروز معضلات اخیرمترو در تهران در"شبکه ایران" مورد بررسی قرار گرفت. در پی انتشار این گزارش و بازتاب گسترده آن، بسیاری از راهبران خطوط 5، 1 و 2 مترو نیز در تماس با ما از مشکلات خود گفتند و با وجود ادعاهای محسن هاشمی رئیس شرکت قطارهای مسافربری تهران و حومه در خصوص کمبود بودجه و قطعات یدکی که آنها را به عنوان مهمترین علل اتفاقات اخیر مطرح کرد، این ادعا را رد کردند. در این راستا یکی از راهبران خط 5 مترو در خصوص مشکلات کارکنان این خط به خبرنگار ما گفت: مهمترین مشکل رانندگان خط 5 بحث سلامتی و بهداشتی آنان است زیرا به دلیل وجود دائمی جریان الکتریسیته 25 هزار ولتی بالای سر لکوموتیوران، و همچنین عایق نبودن لوکوموتیو به دلیل کاربری غیرمسافری آن، از میان حدود 150 راهبر تاکنون 20 نفر برای برداشتن غده از بدن خود مجبور به انجام عمل جراحی شده اند. در این باره یک عضو شورای شهر تهران که با شبکه ایران گفتگو می کرد ضمن تایید این ادعای راهبران گفت: به علت مذکور و همچنین به دلیل آنکه راهبران در بسیاری از مواقع در طول شبانه روز در معرض نور آفتاب قرار نمی‌گیرند، آنان با مشکلات دیگر سلامتی و بهداشتی هم روبه رو می‌شوند. اما راهبران مترو در این باره مشکل اصلی را به لوکوموتیوهای خریداری شده نسبت می دهند. :"به دلیل اینکه لکوموتیوهای مورد استفاده در این خط طراحی 40 سال قبل کشور چین بوده و کاربری آن برای باربری تعریف شده است نه مسافربری، هیچگونه عایق حفاظتی برای جایگاه راننده در متروها را ندارند."؛ این جمله را یکی از راهبران خط 5 مترو به خبرنگار ما می گوید. وی با بیان اینکه با استفاده از اینگونه لکوموتیوها، شهرداری علاوه بر اضرار به سلامتی راهبران متحمل هزینه های زیادی هم می‌شود، افزود: به عنوان مثال لکوموتیو های خط 5 که با کاربری باربری تعریف شده‌اند در هر دفعه ترمزگیری، با استهلاک زیادی مواجه می شوند که با توجه به ایستگاه های فراوان مترو استفاده از این لوکوموتیو ها عملا آتش زدن بودجه است. کارکنان شرکت بهره برداری مترو تهران، همچنین محسن هاشمی را در خصوص عدم اعمال "قانون سختی کار" در این شرکت مقصر اصلی می‌دانند و معتقدند با وجود فشار وزارت کار، مدیرعامل شرکت مترو با استفاده از موقعیت خاص خود، تن به اعمال قانون سختی کار نمی‌دهد تا به نیروی انسانی دستمزد کمتری پرداخت کند. همچنین در راستای تحقق شعار "کار بیشتر، نیروی انسانی کمتر" که به گفته کارکنان مترو تهران، اخیرا سرلوحه مدیران ارشد شرکت بهره برداری قرار گرفته، قانونی در این شرکت تصویب شده که به موجب آن تا 5 سال آینده هیچ گونه استخدامی برای راهبری قطارها صورت نمی‌گیرد. با افتتاح خطوط دیگرقرار است راهبران هر قطار که 1 نفر برای هر لکوموتیو یعنی 2 نفر برای هر قطار است به یک نفر کاهش یابد و این یعنی عدم رعایت استاندارد های جهانی که برای هر قطار 4راهبر(2 لکوموتیو) در نظر گرفته شده است. گفتنی است خبرنگار ما برای شنیدن توضیحات مدیر شرکت بهره برداری مترو تهران با جعفر ربیعی مدیر این شرکت تماس گرفت اما وی از پاسخ دادن به این پرسش ها امتناع ورزید و گفت که حاضر نیست به مجموعه "شبکه ایران" پاسخ دهد.